Budapestistä etelään- Punkarin Unkari

Balkan&Turkki -reissun 1. etappi 10.9.2014 Budapest – Kecskemet 103 km/#115km +486m/-510m

Reittilinkki: http://ridewithgps.com/trips/3422930

Bocskai Panzion tarjoili aamiaisen yläkertaan aamukahdeksalta. Eipä ollut monipuolisuudella pilattu, mutta määrää oli! Kymmenen noin kaksikymmensenttistä jättinakkia (lue talousnakkia), vaaleaa leipää iso korillinen, kahvia ja kuumaa maitoa kannulliset. ”Voileipäpöytien Kauhunkin” oli taivuttava. Söin vain seitsemän jättinakkia;) En tiedä onko tämä alamäkeä vai mitä… Tuo kauhunimitys jäsentyy teekkariajoille. Kuuluisa sotasankarienoni Aarne Juutilainen kunnostautui talvisodassa ja sai Marokon Kauhu nimityksen oltuaan sitä ennen kaksi kautta Marokossa Muukalaislegioonassa. Itse taas kunnostauduin 60-luvun lopussa opiskeluaikana voileipäpöydissä, mistä tuli tuo nimitys Voileipäpöytien Kauhu;)

Pääsin liikkelle jo hiukan yli aamuyhdeksän. Tein illalla kaksi vaihtoehtoista reittisuunnitelmaa joko nelos- tai viitostietä pitkin noin sadan kilometrin päässä olevaan Kecskemetiin. Valitsin nelostien, koska sinne meno oli selkeämpi. PikkuG-ystäväni auttoi taas navigoinnissa. Ensimmäisen poikkeaman pääreitistä tein Monorin kaupunkiin noin 30-40 kilometrin ajon jälkeen. Tänään satoi vettä oikeastaan koko ajon ajan. Onneksi oli lämmintä siinä kahdenkymmenen molemmin puolin! Tienpinta oli aika pomputtavaa. Ei oikein tiennyt missä ajaa. Piennarta ei ollut ja asfaltin reunassa oli kuumien kelien ja raskaan liikenteen aiheuttama painauman pullistuma, joten oli ajettava reilusti ajotiellä. Mutta hyvin siitäkin selvittiin:)

IMG_1898-0.JPG

Taukolounaalla Cegledissä

Cegledissä noin vajaan 70 km jälkeen pidin tankkaustauon. Söin puiston vieressä olevassa ravintolassa paikallisen menu-annoksen, keittoa ja liha-paprika-ohrahöystöä. Syönnin aikana vesisade lakkasi, mutta alkoi heti taas lähdettyäni. Vettä tuli aika ajoin paljonkin ja perille saavuttuani olin paitsi märkä myös täynnä autojen roiskuttamaa kuraa. Suomen lippu ei ollut enää sinivalkoinen vaan tumman harmaa ja sivulakut sekä paljaat sääret lievästi sanottuna ”paskaiset”. Hitsi kun sateessa ei viitsinyt ottaa kuvaa. Aika järkyn näköinen ilmestys. Kumma, kun laskivat sisään varaamaani Karavan Panzioon;) Onneksi majapaikassa oli sentään kuumaa vettä! Iltaruokailu tuli kuitattua kämpillä viinipullolla ja pizzanpaloilla paikallisesta tavaratalosta. Huomisen majapaikka on varattu Isabella Sport Hotellista Szegedistä ja reitti jo suunniteltu, joten ei huolta huomisesta;) Kun viimetippaan jättää Booking.com-varauksen, tulee edullisia kauppoja. Normihinta huoneelle ja aamiaiselle oli 40 euroa, nyt vain 19 euroa!

Linkki Kecskemetin kaupunkiin: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kecskem%C3%A9t

IMG_1900.JPG

Mukavan näköinen talo lähellä majapaikkaani Kecskemetissä

IMG_1899

Samoilta nurkilta toinenkin kuva Kecskemetistä

Balkan&Turkki 2. etappi 11.9.2014 Kecskemet – Szeged 89 km/ # 204 km, +369m / -407m

Reittilinkki: http://ridewithgps.com/trips/3430427

IMG_1904.JPG

Aamulla lähdössä matkaan Kecskemetistä kohti Szegediä

Uusi aamu kaiken muuttaa voi! Aamu aukeni harmaana, mutta sääennustus lupasi hyvää keliä. Jopa hellelukemia Szegedissä. Yö tuli nukuttua aika huonosti, johtuen joistakin ikävistä pistiäisistä. Kämpässä oli kuuma ja tottakai jätin ikkunan auki. Aamulla olin täynnä pahkuroita. Muutaman kerran kuulin horroksen läpi hyttysen ininän tapaista ääntä, mutten kuitenkaan kohdentanut sitä. No joka tapauksessa monta kymmentä aika mojovaa muhkuraa eri puolilla kehoa…toivottavasti eivät sentään ole lutikoita;) Ajon jälkeen laitoin Basimyciniä pahimmin kutiaviin muhkuroihin. Aamupala tuli kuitattua lähikuppilassa. Otin siitä kuvankin. Sen verran ”terveellinen” tapaus se oli! Iso annos olisikohan ollut parsa- tai papukeittoa, mojova kuorrutettu porsaanleike, leipää ja annos suolakurkkuja maitolasin kanssa. Jälkiruokana kahvikupillinen. No hyvin sillä fillari kulki tämän päivän vajaan yhdeksänkymppisen.

IMG_1903.JPG

Fillaristin ”terveellinen” mutta mojova aamiainen

Ajoin viitostietä oikeastaan koko päivän. Vaihtoehtona olisi ollut samansuuntainen moottoritie. Olin yllättynyt, että valtatiellä oli hevosajoneuvo-, traktori- ja polkupyöräliikenteen kieltävä merkki. No ei se tahtia haitannut eikä virkavaltaa näkynyt mailla eikä halmeilla. Taitaa Unkarissakin olla säästöpaineet yhtä kovat kuin kotona Suomessa. Sattumalta löysin Mirja Prihan blogista vuonna 2011 saman sattumuksen.

Tässä lähde: http://mip63.com/2011/08/25/balaton-korut-pohjoista-rantaa/?
Mirja kyseli blogikuvassa ko. liikennemerkin lisäkilven ”Kiveve Celforgalom” merkitystä. Käännösohjelmani osasi kertoa – ”Paitsi kauttakulkuliikenne”. Tosin omalla reitilläni valitettavasti tuota lisäkilpeä ei ollut enkä toki olisi sitä siinä vaiheessa ymmärtänytkään;)

IMG_1911.JPG

Tätä liikennemerkkiä vasten piti ajaa monta kertaa pääteillä Unkarissa

Tie oli kapea ja ilman kestopäällystepiennarta. Kukaan autoilija ei kuitenkaan töötännyt, vaikka ajelin taaskin ”aika reteesti” ajoväylällä. Aamulla ennen lähtöä asensin mukaanottamani pikkupeilin, jotta pystyi havainnoimaan takana olevia tapahtumia. Sen verran jäykkäniska olen, ettei pää enää käänny tai sitten kääntyy samalla pyöräkin;)

IMG_1909.JPG

Tämä kuva on jo kauniin Szegedin keskustasta

Liikenne oli sangen vilkasta ja tuuli tällä kertaa sivuvastainen. Ennusteen mukaan tuuli toi lämmintä ilmaa idästä ja kulkusuuntani oli kaakko. Sivuvastaisesta huolimatta ajelin tänään sangen reipasta retkivauhtia. Keskinopeus koko 89 km matkalle oli vähän yli 22 km tunnissa, koska aika tarkkaan olin liikkeellä neljä tuntia. PikkuG johdatti minut hieman ohi varaamani majapaikan, mutta kyselemällä se löytyi aika helposti. Isabella Sport Hotel on sangen vaatimaton majapaikka. Plussat ovat tilava ja siisti huone, oma suihku ja rauha sekä hintaan kuuluva aamiainen. Miinusmerkillä sanon heti, että kun netin piti toimia kaikkialla, se toimiikin vain respan vieressä! Muita pikkumiinuksia on katossa vilkkuva loisteputki, toimimaton telkkari (no sitä en tarvitse) eikä ole jääkaappia;) Pieniä murheita nuo ovat fillaristin matkassa;)

Kämpältä on pari kilometria ydinkeskustaan. Julkinen liikenne toimii, mutta katsotaan viitsinkö enää lähteä. Kello on jo puoli kahdeksan ja tuossa lähempänäkin löytyy ruokapaikkoja. Muutaman oluen jo kipaisin muutaman sadan metrin päästä ostoskeskuksesta. Anttilan Tiina ja Hiltusen Esa Tavastiasta ovat kehuneet Szegediä upeaksi kaupungiksi, joten sellainen mielleyhtymä tuossa ajaessa syntyi, josko olisi toisenkin yön täällä?

Linkki Szegedin kaupunkiin: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Szeged

Kävin juuri tuolla respan sohvalla tutkimassa eri vaihtoehtoja. Varasin mukavan tuntuisen majapaikan Romanian rajan läheltä Mako-nimisestä kaupungista Unkarista. Sinne on matkaa täältä vain nelisenkymmentä kilometriä ja sieltä taas Romanian isoon Timisoaraan noin sata kilometriä. Ajattelin katsella huomenna kaikessa rauhassa Szegediä ja lähteä vasta iltapäivällä ajelemaan kohti Makoa ja uusia seikkailuja. Pieni jännitysmomentti tosin on sää. Katsoin Makon ennustetta sinne luvattiin huomiselle jonkinlaista ukkosmyrskyä helteen ohella;) Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan?

IMG_1910.JPG

Näitä kahvitaukoja tulee pidettyä päivittäin ajon lomassa

Balkan & Turkki 3. etappi 12.9.2014 , tai oikeastaan siirtymä…51 km /# 255 km, 281m/-282m

Reittilinkki: http://ridewithgps.com/trips/3437588

IMG_1919.JPG

Tankolaukkuni karttaikkuna on kätevä. Tässä Szeged!

Tulin juuri syömästä… Tilanteet ovat juosseet vauhdilla. Ajattelin alunperin pitää vähän reissun aloitus-vapaata jo Szegedissä, mutta ankeahko asunto muutti mieltä. Toinen syy oli matkan pituus Timisoaraan. Mako näytti hyvältä välitukikohdalta. Saavuttuani nykyiseen asuntooni Szent Istvan Panzioon olin heti myyty! Turhaan eivät Booking.comin lukuisat arvioivat olleet antaneet peräti 9.6 pistettä täydestä kympistä. Olihan tämä ihan eri planeetalta kuin edelliset asumukset ja hinta oli kuitenkin vain 22 euroa, uskomatonta! Heti kun olin majoittunut, jopa ennen suihkua kävin hyvin toimivan netin kautta Booking.com-sivulla. Siellä oli maininta, että yksi yhden hengen huoneisto oli jäljellä. Siihen kiinni ja olen nyt sitten kaksi yötä täällä Unkarin Makossa ”makkaamassa” niinkuin ystäväni Esa Hiltunen kommentoi Facebookissa.

Linkki Makon kaupunkiin: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mak%C3%B3

IMG_1914.JPG

Näin mainiot puitteet oli Szent Istvan Pansion-hotellissa Makossa

Aamupäivä Szegedissä meni kiertoajelun merkeissä. Tosin ajeluttaja oli Fillarantti, joka ohjasi Corratec-ratsuaan noin 15 km ympäri-ämpäri kaupunkia. Turistipaikat lienee tulleet ainakin sivuttua. Kuvia napsin jonkin verran. Tuli ajettua Tisza-joen kummallakin puolen muutamaankin kertaan. Keskustasta pääsee kahta eri siltaa joen yli. Aika mahtava virta tuo Tisza onkin, voinee verrata Tonavaan tai Rheiniin. Kiva oli ajella pikkuhiljaa kaupungissa ja katsella hienoja paikoja ja ihmisten touhuja. Syömässäkin kävin, kun huomasin menu-mainoksen 499 ft eli cokiksen kanssa peräti kaksi euroa keitto ja pääruoka;)

IMG_1915    IMG_1916.JPG

IMG_1923

Szegedin kauneutta

Sapuskan ja rahanvaihdon jälkeen pääsin liikenteeseen kohti itää. Tuosta pankki-rahanvaihdosta sain aasinsillan. Luin illalla tänne tultuani Facebook-linkin, että Suomen julkinen sektori oli kärkisijoilla byrokratia-tehokkuudessa. Itse vaihdoin jo toista kertaa rahaa Szegedin Budapest Bankissa ja hitto soikoon, miksen ole käyttänyt noita vaihtopisteitä. Pääset pankkiin sisään vartijan tutkivan silmän alla, otat jonotusnumeron, odotat numeron mukaan tänäänkin reilun vartin. Sitten vasta alkaakin byrokratiotalkoot, virkailija täyttää hurjan määrän lomakkeita ym., allekirjoituksia ja raha tulee jossakin vaiheessa. Sen verran kuumana olin tarkkailtuani tilannetta, että mikäli olisi kieli ollut hallussa… olisin sanonut, että tällä tyylillä ei kukaan olisi tehnyt töitä Suomessa ainakaan pitkään…;)

IMG_1918

Szegedin keskustaa lounaan jälkeen

Lyhyt siirtymamatka vajaa neljäkymppiä sujui kuin eilen. Tie 43 oli taas varustettu pyöräilyn kieltävillä merkeillä. En ymmärrä tuota ajatusten kulkua. Alkumatkalla parikymmentä kilometriä oli tien vieressä ”pyörätie”. Olen moittinut Hämeenlinnan pyörätieverkostoa sen huonon kunnon vuoksi ja jossakin vaiheessa meinasin perustaa Facebook-sivunkin siinä merkityksessä. No täällä Unkarissa olen löytänyt uusia ulottuvuuksia. Parasta oli kun olin yrittänyt ajaa pyörätietä parikymmentä kilometriä, se yhtäkkiä loppui kuin seinään. Sitten oli pakko siirtyä 43-tielle. Heti loppumisen jälkeen oli kuitenkin pyöräilyn kieltävä merkki. En tiennyt itkeäkö vai nauraa, mutta Fillarantin tuntien lähdin jatkamaan. Ei kestänyt kauaa, kun sivutien risteyksessa oli kahden poliisin miehittämä jeeppi. Normaalisti olisin moikannut, mutta nyt en kehdannut kun ajoin kiellettyä päätietä. Odotin reaktiota, mitään ei tapahtunut. Tarkailin tilannetta taustapeilistä. Taisivat olla maalaisjärjellä varustettuja poliisimiehiä:)

IMG_1924.JPG

Tässä hauska kuva pikkukaupungista ennen Makoon saapumista

Täällä Makossa sitä nyt ollaan ja naatitaan elämästä. Eikä suoriteta! Kävin äsken syömässä tuossa kulman takana olevassa ravintolassa. Kunnon mojova leikekokoelma tuli popsittua, joten tämän kevyen ajopäivän kalorit tuli kyllä korvattua taisi mennä varavarastonkin puolelle. Päivä taisi luiskahtaa jo uuden päivän puolelle, on välipäivä. Uusien seikkailujen suunnittelua, ehkä julkaisen tämän blogipostauksenkin, pyykinpesua ja muuta arkista askartelua;) Kai sitä joku pyörälenkkikin sopii suunnitelmiin. Vaihteeksi olisi mukava ohjastaa Corratec-ratsua ilman sivulaukkuja. Lepoa hänellekin!

Advertisements
Kategoria(t): Unkari, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s