Serbiassa vuorostaan

IMG_1943.JPG

Serbia on ”vanha tuttu” Jugoslavian ajalta 1977

Jo toista päivää Serbiassa… Vanhat muistot heräsivät, kun ajoin eilen Serbian rajan yli. Vuonna 1977 olin ystäväni Rauli Nummenmaan kanssa pitkällä pyöräreissulla silloisessa Jugoslaviassa ja Unkarissa. Presidentti Tito hallitsi silloin isällisellä kädellään laajaa Jugoslaviaa. Odottelimme pyöriämme muutaman päivän Jugoslavian pääkaupungissa Belgradissa ja sieltä siirryimme Adrian meren rannalle silloisen Albanian rajalle ja läksimme polkemaan rantaa pitkin ylöspäin…. Tein tästä vanhasta reissusta jälkipostauksen viime talvena: http://fillarantti2.wordpress.com/2014/02/03/antin-ja-raulin-fillarireissu-jugoslaviaan-ja-unkariin-vuonna-1977/

Nyt tällä reissulla ajattelin jättää ison Belgradin väliin. Tavoitteena on muuten katsella Serbiaa. Matkareittiä enkä aikataulua ole päättänyt etukäteen, vaan eletään tuntemusten, ilmojen ja muiden seikkojen mukaan. Eilen pääsin rajan yli Vrsacin kivaan kaupunkiin, mistä jo aamulla julkaisemassani blogissä kerroinkin. Aamutankkaus Hotel Srbijassa meni aika myöhään ja blogipostauksen kanssa kului aikaa. Pääsin liikenteeseen vasta hiukan ennen puolenpäivää.

IMG_1950.JPG

Hotelli Srbijan aamiaspöytää

 

Balkan & Turkki 6. etappi 16.9.2014 Vrsag – Smederevo 95 km / # 578 km, +496m / -519m
Reitti: http://ridewithgps.com/trips/3464777

Kelit ei tunnu nyt olevan ihan kohdillaan. Taitaa se korkeapaine luurata siellä Suomessa;) Kun läksin ennen kahtatoista polkemaan, puin päälleni eiliset pikapestyt ajoasut. Lyhyet bib-housut, lyhyen pyöräpaidan, turvaliivin ja sen päälle 70 gr painavan silkinohuen tuuli/sadetakin. Jaloissa oli sukat ja eilisestä kuivuneet pyöräkengät. Lämpöä oli lähtiessä noin 17 astetta ja päivän mittaan lämpötila kohosi noin kahteenkymmeneen. Mutta vettä sateli lähes koko päivän, joskin aika maltillisesti. Toisaalta lämpö riitti ja tärkeintä pyöräilyssä on tuulen suunta. Pari aiempaa päivää on ollut sivuvastaista, mutta tänään tuuli oli kääntynyt puhaltamaan koillisesta. Se sopi mainiosti kulkusuuntaani alussa etelään ja sitten lounaaseen. Toki välillä oli muitakin suuntia. Keskinopeuteni nousikin tänään jo 23 kilometriin tunnissa liki sadan kilometrin matkalla, huolimatta kaupunkien läpiajoista sun muista. Tuulella on iso merkitys, varsinkin leveäksi lastatulla pyörällä! Tänään tuli vastaan ensimmäinen kunnon kaltevuus, onneksi merkki varoitti alamäestä.

IMG_1948.JPG

Maisemat Serbiassa muuttuivat jo kumpuileviksi. Onneksi edessä on alamäki!

Vaihtelevasta ilmasta huolimatta tänään oli kunnon reissupäivä. Maasto oli muuttunut mielenkiintoisen kumpuilevaksi. Pääsin ajamaan pikkuteitä aiempien valtateiden sijasta. Tien päällysteet olivat pääosin hyviä ja maisemat ihan erinäköisiä kuin edellisillä tasankomailla. Ajoin jopa nummimaisemaisen kansallispuiston reunaa pitkin. Tiet kiemurtelivat hauskasti maaston muotojen mukaan.

IMG_1951.JPG

Mukava pikkutie polveili läpi lehtomaiseman

Tein inspiraatiovalinnan vastoin naviystäväni pikkuGeen mielipidettä. Ajoin ehkä kymmenkunta kilometria vanhaa polveilevaa kaunista maalaistietä. Tienpäällyste ei ollut kovin hyvä, koska vesi oli syönyt kestopäällysteen aika rosoiseksi, mutta sen korvasivat maisemien vaihtelevuus ja hiljainen liikenne. Vasemmalla päivän loppupuolella reittiä viitoitti valtava Dunav-joki /Reka Dunav eli Tonava, mikä oli paikoitellen pari-kolme kilometria leveä.

IMG_1960.JPG

Tonava ei ole enää kaukana

 

Tässä Tonava-linkki: https://www.google.fi/search?q=dunav-joki&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=fi&client=safari

IMG_1956.JPG

Näitten kirkkojen kanssa ei pysy luvussa. Taitaa olla Smederevossa.

Johtuen sateisesta ja harmaasta säästä kuvia tuli otettua vähän. Mutta yksi kuva oli pakko pysähtyä ottamaan. Olin luvannut pyöräily-ystävälleni Mirja Prihalle kuvata lehmiä. Tänään näin vasta reissuni ensimmäiset otukset vaikka sottuisen näköisiä olivatkin. Taitavat pitää ne sisätiloissa tähän aikaan vuodesta. Hevosia, sikoja, ankkoja ja kanoja on kyllä tullut vastaan ja niitä pelkäämiäni koiria;)

IMG_1949.JPG

Tässä ensimmäinen lehmäkuva Mirja Prihalle!

 

IMG_1962.JPG

Tässä fillaristin perusmuonaa illalla

Balkan&Turkki 7.etappi 17.9.2014 Smederevo – Kragujevac 86 km / #664 km, +940m/ -824m

Reitti: http://ridewithgps.com/trips/3470677

Tänään pääsin jo kiipeämisen makuun! Kuten oheisesta reittilinkistä voi todeta matkalle osui jo aikamoisia nousuja vaikkei vuoristossa vielä oltukaan. Sellaisia muutaman kilometrin mittaisia ”kinkareita”. Tarkistin, että jyrkin kohta oli 9,8%:n nousua. Corratec-ratsuni on vain kahdella keskiörattaalla varustettu ja voipi olla, että sen suhteen tulee vielä ongelmia. Tänään nousin pienimmällä välityksellä 34-30 sellaista 7,5 km vauhtia. Rooma-reissulla Inserassa oli tripla-keskiö ja silloin muistini mukaan pienimmän välityksen nousuvauhti oli jopa alle 5 km tunnissa. Katsotaan mitä oikeat vuoret tuovat tullessaan;)

IMG_1958.JPG

Serbian maisemaa. Alhaalla näkyy joku pikkukaupunki ja sen hautausmaa

Päivän ajo meni hyvin. Tuuli oli edelleen suotuisa pääosin takaa sivusta. Ilman lämpötila vaihteli noin 15 – 22 asteeseen. Puin tänään ensimmäistä kertaa lähinnä vuoria varten mukaan ottamani pitkän pyöräilyasun päälle. Tosin tarjennut olisi muutenkin, koska ei satanut. Lyhyt asukertani vaan oli niin hikinen etten kehdannut laittaa sitä päälle. Kerran ajoin muutaman kilometrin pitkäksi, kun seurasin pikkuGeen ohjeita. Havahduin siihen, että tuuli oli käynyt vastaiseksi. Ajoin itää kohden vaikka aamulla hotellilla katsomani reitin ei missään vaiheessa pitänyt mennä itää kohti. PikkuG oli halunnut viedä minut Velika Planan kautta isompaa ja pidempää tietä pitkin, mutta otin ohjakset omiin käsiini ja käännyin takaisin. Pienen kahvipaussin pidin reitin ainoassa isommassa kaupungissa Smederevska Palankassa jo alkumatkalla. Muuten ajelin läpi monien pikku kylien ”kukkuloita keräten”.

IMG_1955.JPG

Kaffeepaussilla taas kerran;)

Päätepisteeseen Kragujevaciin oli hauska tulla. Kaupunkiin sai lasketella muutaman kilometrin aika hulppeaa alamäkeä. Tänään mittarini rekisteröi jo noin 53 km huippunopeuden. Tosin jouduin välillä jarruilla rajoittamaan, koska tienpinta oli kovin epätasaista. Kaupungissa majoituin hienon nimiseen hotelliin, jonka olin varannut aamulla. Hotel President de Luxe on siisti ja viihtyisä pikkuhotelli noin kilometrin päässä ydinkeskustasta. Tätä kirjoittaessa olen kohta menossa alas aamupalalle, mikä kuuluu 20 euron yöpymisen hintaan. Tänne ajaessani oli hauska sattuma, mistä nappasin kuvankin. Joku morsiushuntu tms. oli tien vieressä. Tottakai kiinnitin sen kuormani päälle ja otin kuvan, minkä postasin Facebokiin kysymyksellä ”Mitähän Fillarantti nyt…?”. Vastauksia ja arveluita on tullut ja nyt tässä paljastan asian oikean laadun. Huntu jäi kuvanoton jälkeen siististi ripustettuna liikenneopasteeseen;)

IMG_1957.JPG

Fillarantti ja Corratec-ratsu hunnutettuna;)

 

Matka Serbiassa jatkunee vielä muutaman päivän. Tarkoitus on suunnata kohti isoa Nis-kaupunkia. Sinne on kuitenkin matkaa vielä sen verran, että todennäköisesti varaan aamupalan jälkeen majapaikan noin puolivälistä esim. Krusevacin kaupungista. Kilometrejä on kertynyt tähän mennessä 664 km, mutta matka jatkuu. Biking is lifestyle!!!

 

IMG_1959.JPG

Näitä ”ikäviä” muistomerkkejä on teitten varsilla. Olikohan syynä tuo ajopeli?

 

Advertisements
Kategoria(t): matkapäiväkirja, matkareitti, Serbia, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Serbiassa vuorostaan

  1. Rainer Lehtinen sanoo:

    Hei Antti! On se jännää hommaa tuo pyöräily … varmaan aika tavalla samantapaista kuin maratoonarin juoksu. Se ottaa miehestä mittaa ja antaa erinomaista aikaa maisemanautintojen ohessa varmaankin ajattelulle jopa mietiskelylle …. itseensä syventymiselle. Taidatkin harrastaa myös joogaa? Oma lukunsa on tietenkin jonkinmääräinen kommunikointi sikäläisten ihmisten kanssa. Sitäpaitsi muistan balkanilaisen keittiön ruoat vallan erinomaisiksi ja tuhdeiksi, kuten sinunkin ateriointipöydistä on todettavissa. Mutta energiaa varmasti tarvitaan; kohta miehestä ei olekaan jäljellä kuin luja tahto ja rujo määrä lihaksia!
    Sinulla on vielä valtaosa matkasta jäljellä ja ilmeisesti huikeimmat maisemat edessä.
    Kun sinulle näitä kommentteja tulee enemmän kuin tarpeeksi, lopetan tähän ja toivotan hyvin alkaneelle tourillesi luonnikasta jatkoa!
    Terveisin
    Rainer

    Tykkää

  2. fillarantti sanoo:

    Kiito vaan Rainer kommentistasi ja jatka vaan kommentointia. Ei noita paljoa ainakaan tänne blogipuolelle. Facebook on sitten toinen juttu! Mukavahan noita on lukea, kun yksin puuhaa. Tosin nykyaika on siitä erinomaista, että esim. Facetime-videopuheluita käymme vaimon kanssa päivittäin. ova myös iahn ilmaisia, kun kummassakin päässä on laajakaista. Nyt pitää laitta kamat kasaan ja lähteä taas yli kukkuloiden viikolopun viettoon NIs-nimiseen noin 400 000 asukkaan kaupunkiin. Eiköhän sieltäkin jotakin jännää löydy;)

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s