Makedoniaan matka käy

Sunnuntaiaamu aukeni Nishissä kauniina vapaapäivän jälkeen.Tosin lähes joka aamu on aamupilveä ja taivas aukeaa vasta siinä kymmenen pinnassa. Toisaalta aamiaisen jälkeen on hyvä jonkin aikaa sulatella ja tehdä reittisuunnitelmia ym. Tarkoitukseni oli sunnuntaina polkea pieneen Vladicin Han-kupunkiin. Olin jo lauantai-illalla varannut majoituksen edullisesta Guest House Kunjakista (14 euroa aamiaisen kera). Matkaa sinne on noin 90 km ja sieltä Makedonian rajalle noin 60 – 70 kilometriä. Viimeinen yö Serbiassa ja sitten rajan yli ensimmäiseen isoon kaupunkiin Kumanovoon.

IMG_2003.JPG

Balkan&Turkki 10. etappi Nis – Vladicin Han 92 km # 935 km, +647m / -512 m
Reitti: http://ridewithgps.com/trips/3494317

Pääsin liikenteeseen jo siinä kymmenen pinnassa. Mutta millä tavalla! Ensimmäinen kunnon ”seinä” odotti jo kilometrin päässä. En ollut sitä edes huomannut katsoa etukäteen, vaan se tuli yllätyksenä. Jo kaupunkialueella alkoi kammottava nousu, kuten jokainen voi todeta avaamalla oheisen reittilinkin. Parin kilometrin aikana tie nousi noin 170 metristä 360 metriin. Se oli koko ajan tappavaa jyrkkyyttä. Hiki valuen jaksoin polkea melkein ylös asti, mutta muutama sata metriä oli pakko kirjaimellisesti työntää raskaasti kuormattua Corratec-ratsuani. Olin aivan läpimärkä mäen huipulla. Jälkikäteen reitin rekisteröinyt Ridewithgps ilmoitti viileän ilmeettömästi maksimikaltevuudeksi 19,9%. Tuntui, että paikoitellen oli enemmänkin;) No sitten tultiin aika vauhdilla sama pudotus alas, tosin ei likikään niin jyrkkänä. ”Ei ylämäkeä ilman alamäkeä!” HUH…

IMG_2005.JPG

Kukahan osaisi suomentaa tuon kuvaseinän tekstin? Joku juttu on 20.9. jäänyt Fillarantilta väliin. Muita yllätyksiä ei päivään sisältynytkään kuin tuo alun seinänousu. Ai niin yksi oli sentään. Suoritin heikkovirtamekaanikon ammattitutkinnon toisen näyttöni tänään. Rooma-Hämpton-reissulla 2013 tein sen ensimmäisen, kun kömpelyyksissäni katkaisin ohuen matkamittarijohdon, jonka sitten tien päällä taiteilin kuntoon. Nyt sama juttu! Ihmettelin, kun aika ajoin nopeusmittari napsahti nollille. Ensin ajattelin paristo- tai kontaktiongelmaa. Loppujen lopuksi tutkin myös johdon. Se oli jäänyt ”nalkkiin” jarruvaijeriholkin väliin ja puristuksessa niljaantunut melkein poikki. Onneksi oli punaista sähkömiehen teippiä, millä sain taiteiltua mittarin toimivaksi. Toivottavasti kestää?

http://fillarantti.wordpress.com/2013/04/30/vene-vidi-viki/

Loppumatka oli aika tasaista maastoa pitkästä aikaa.
Tosin siinä mentiin koko ajan ylöspäin mutta loivasti. Alkumatkan ajelin Leskovaciin pikkutietä pitkin. Päällyste oli aika ajoin surkeaa, mutta kuitenkin ajettavaa. Matkalla onnistuin tekemään muutaman pikkuhankinnan, mikä oli ollut mielessä jo jonkin aikaa. Kynsisakset olivat unohtuneet varustelistasta. Aurinkovoidetta en edes aikonut ottaa mukaan. Luotin jo riittävän parkkiintuneeseen nahkaani. Turhaan luotin, koska olkapäät ja olkavarret ovat muuttunut ravunpunaiseksi.

IMG_2009.JPG

Lescovac aika iso kaupunki oli suunnilleen reitin puolivälissä. Ajoin puiston läpi viereiseen ruokapaikkaan. Oli muuten nimeltään ABC-ravintola, mutta kotiin jätettyä S-etukorttia en voinut vilauttaa. Pieni välitankkaus oli vuorossa. Loistavaa Serbian Mix-salaattia iso annos ja toinen mokoma herkullisia pizzaleipiä korillinen. Juotavaksi tarjoilija toi litran pullon kivennäisvettä. Osa siitä mahtui pyöräpulloon. Nuorehko miestarjoilija, joka palveli minua, osasi englantia. Hän oli niin innostunut, kun varmaan aika harvoin pääsee keskustelemaan englannin kielellä, että vähän väliä hän tuli juttelemaan ja kyselemään matkastani. Kysyin, missä hän oli oppinut englantia. Osin koulussa, mutta enimmäkseen katsomalla englannin kielisiä tv-ohjelmia. Meistä tuli ihan hyvät kaverit siinä lounastuokion yhteydessä:)

IMG_2008.JPG

Maha täynnä hyppäsin pyörän selkään. Kytkin Corratec-ratsuni automaattiohjaukselle ja annoin naviystäväni PikkuGeen hoitaa suunnistuksen. PikkuG veikin meidät E75-tielle. Ensin ajattelin ajaa sitä vain hetken, mutta mieli muuttui tien pinnan ollessa loistava eikä liikennettäkään ollut häiritsevästi. Sitä tietä posottelimme aina yöpymispaikkaamme Vladicin Haniin asti. Tai tuo posotteleminen on kyllä vähän liioittelua, koska tie kohosi loivasti liki koko loppumatkan. Vladicin Hanissa olen noin 350 metrin korkeudessa. PikkuG näyttää myös kulloisenkin paikan korkeuden ja piirtää siitä korkeusprofiilin. Pyöräilyn harrastajalle tuttu optinen harha yllättää usein. Varsinkin, jos taustalla on vuoren seinä tai vastaava. Tie näyttää vievän alaspäin, vaikka saattaa silti olla huomattavakin ylämäki edessä.

IMG_2011.JPG

Vaatimattomassa majapaikassani palautusjuomien ja suihkun jälkeen jäin kämppääni loppuillaksi. Alhaalta baarista kuului koko illan ja aamuyöhön asti hirveä mekkala. Siellä oli häät menossa. Äänieristys tässä majapaikassa oli aivan olematon. Musiikin jytke ja ihmisten hälinä kuului esteettä toiseen kerrokseen, missä yritin saada unen päästä kiinni. Kai sitä muutama tunti tuli nukuttuakin viime yönä. Tätä kirjoittelen aamupalan jälkeen. Kohta pitäisi taas laittaa kimpsut ja kampsut kasaan ja lähteä kohti Makedonian rajaa ja Komanovon kaupunkia. Sieltä varasin toisen kaupungin hotelleista ensi yöksi.

IMG_2010.JPG

IMG_2018.JPG

Makedonian tasavalta eli Makedonia eli Entinen Jugoslavian tasavalta Makedonia on vuonna 1991 Jugoslaviasta itsenäistynyt sisämaavaltio Balkanin niemimaalla Euroopan kaakkoisosassa. Sen rajanaapureita ovat etelässä Kreikka, idässä Bulgaria, pohjoisessa Serbia ja osittain tunnustettu Kosovo ja lännessä Albania. Makedonian pinta-ala on 25 713 neliökilometriä ja asukasluku noin kaksi miljoonaa. Maan pääkaupunki ja suurin kaupunki on Skopje.

IMG_2019.JPG

Maa vältti väkivaltaisuudet Jugoslavian hajotessa, mutta etniset kiistat veivät sen sisällissodan partaalle kymmenen vuotta myöhemmin. Sen noin kahdesta miljoonasta asukkaasta 65 prosenttia puhuu makedoniaa, neljännes albaniaa. Makedonian tasavalta kattaa vain osan muinaisaikaisen Makedonian valtakunnan alueesta, joten Kreikka ei hyväksy Makedonia-nimen käyttöä, ja kiista valtion yleisesti hyväksytystä nimestä on yhä käynnissä. Tämä on vaikeuttanut Makedonian pyrkimyksiä päästä NATOn ja EU:n jäseneksi.

Lisätietoja Makedoniasta: http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Makedonia

Balkan&Turkki 11.etappi 22.9.2014 Vladicin Han – Komanovo, 89 km / # 1024 km, +759m / -698m
Reitti: http://ridewithgps.com/trips/3500677

Ensimmäinen tuhat kilometriä tällä reissulla poksahti vähän ennen rajalle tuloa. Ajopäivä oli kaunis, lämpöä iltapäivällä noin 26-27 astetta varjossa. Pyöräni lämpömittarini näytti reilusti yli kolmeakymmentä. Ajoa häiritsi jonkin verran onneksi lämmin, mutta navakan puoleinen vasta- tai sivuvastainen tuuli. Korkeuseroihin oli jo tottunut. Kolmenkympin kohdalla oli aika hyväkin kinkare, mikä kohosi liki viiteensataan metriin. Toinen loivempi mutta pidempi nousu oli noin seitsemänkympin vaiheilla. Reittilinkin korkeusprofiilista nousut näkyvät havainnollisesti.

IMG_2017.JPG

Ajelin tänään suurimman osan E75-tietä pitkin. Ennen Makedonian rajaa tie muuttui leveäksi moottoritieksi. Vähän aikaa mietin pitäisikö hypätä pois moottoritieltä, koska paikallistie kulki aika lähellä saman suuntaisesti. Koska mitään pyöräilyn kieltomerkkejä ei näkynyt, posotin hyvällä kolmemetrisellä reunakaistalla varustettua tietä aina raja-asemalle asti. Joku auto tööttäsi, mutta syytä en tiedä. Vieläkään en ole selvillä, mitä Serbian ja Makedonian liikennesäännöt sanovat moottoritiellä pyöräilystä. Eikä virkavaltaa näkynyt, jotta olisi voinut kysyä;)

IMG_2016.JPG

Yhden isomman poikkeaman tein jo alkumatkalla Vranjen kaupunkiin. Kävin vähän katsastamassa paikallista elämän menoa ja samalla join kahvit. Jotenkin tuntuma on, että etelämaalaisuus alkaa näkyä selvemmin kuin muutama sata kilometriä pohjoisempana. Isokokoinen serbirotu alkaa kutistua ja tummentua. Kaupunkipaikat ovat rähjäisempiä ja roskia on enemmän kuin aiemmin. Toisaalta iloinen hyörinä markkinapaikoilla ja kahviloissa on ehkä selvemmin esillä kuin pohjoisempana. Sama tuntuma oli myös illalla Makedonian Kumanovossa. Mitään yllätyksiä ei loppupäivän ajoon tullut. Rajavirkailijat molemmilla rajoilla katsoivat passin ja kyselivät naureskellen pyörästäni. Makedonian passintarkastaja sanoikin, että siinä on sinun autosi osoittaen pyörääni (autojonossahan olin). Tarkastajan naama venähti, kun kerroin hänelle reittisuunnitelmastani Budapestistä Turkin eteläkärkeen. Kysyi vielä ikääni ja peukkua tuli!

IMG_2015.JPG

Kumanovo on noin 120 000 asukkaan kaupunki. Majotuin hotelli Laviin noin pari kilometriä keskustasta. Kaupungin infrastruktuuri on kovin rähjäinen ja puutteellinen. Asiat ovat kovasti ”vaiheessa”. Jotenkin sama ero Serbiaan verrattuna kuin Suomella ja Ruotsilla oli joskus 50-60-luvuilla. Tuntuma vahvistui, kun saavuin hotelliini. Hotelli Lav sijaitsi monttuisen pikkukadun varressa. Booking.com tunsi ainoastaan kaksi hotellia Kumanovossa. Lav oli niistä toinen ja lähimpänä keskustaa. Enkä kaupungilla kierrellessäkään nähnyt muita hotelleja. No sisältä huone oli ihan ok, joskin lämmintä vettä piti laskea pitkään ennen lämpenemistä.

IMG_2020.JPG

Illalla läksin kaupungin keskustaan syömään. Tapani mukaan ajattelin tehdä mukavan iltalenkin kävellen keskustaan ja takaisin. Kilometrin käveltyäni pilkkopimeässä, ei katuvaloja ei jalkakäytäviä, jouduin hyppelemään ajoradan reunaa pitkin autoja väistellen. Itsesuojeluvaistoni sanoi, että nyt riittää. Kadun toisella puolella oli nuori tyttö, jolta kysyin neuvoa. Hän kertoi odottavansa poikaystäväänsä. Kohta paikalle tulikin mopolla nuori mies, joka soitti minulle taksin. No sitten taksilla ensimmäistä kertaa näillä reissuilla keskustaan ja vähän kierrosta sielläkin…90 denaaria eli noin puolitoista euroa kolmen neljän kilometrin keikasta. En muista Rooma-Hämpton eläkepolkaisullakaan käyttäneeni taksia vain jalan tai pyörällä. Aikani iloista elämänmenoa katseltuani ostin pizzan ja viinipullon mukaani ja hyppäsin toisen taksin kyytiin ja osoitteeksi Hotelli Lav. Railakasta meininkiä näin sattumalta ennen hotelliin lähtöä. Väärin pysäköity auto kipattiin hinurin kyytiin; ensin rengasraudat kiinni joka pyörään, poliisi otti kuvat edestä ja takaa ja neljällä köydellä varustetulla nosturilla lavalle. Koko operaatio kesti korkeintaan minuutin. Koskahan Hämeenlinnassa;)

IMG_2021.JPG

Balkan&Turkki 12. etappi 23.9.2014 Kumanovo – Kocani, 101 km / # 1125 km, +804m /-859m
Reitti: http://ridewithgps.com/trips/3506223

IMG_2022.JPG

Tänään painettiin kovaa! Eilen illalla vähän pelkäsin tiistaita. Olin jo varannut majapaikan Kocanista noin sadan kilometrin matkan päästä. Sääennuste lupasi pahaa, tosin tuuliennuste näytti paremmalta. Yöllä ja aamulla tuli vettä oikein kunnolla. Onneksi vesisade lakkasi noin yhdeksän pinnassa aamiaisen jälkeen. Iltapäivälle oli luvattu jopa pahoja ukkosmyrskyjäkin. Ilma oli selvästi kylmentynyt eilisestä hellekelistä. Taisin brassailla liikaa Facebookissa;) Tuuli oli koventunut ja kääntynyt pohjoisen puoleen. Aamupäivällä reissuun päästessäni ei ollut kuin 14 astetta lämpöä ja iltapäivällä se kohosi hiukan alle kahteenkymppiin. Mutta pohjoiden puoleinen aika navakkakin tuuli tuntui. Panin vaihteeksi päälle pitkät pyöräilyhousut ja paidan.

IMG_2024.JPG

Mutta onneksi sään haltijat olivat puolellani. Koko päivänä ei satanut ja tuuli avitti ajoa selkeästi. Oikeastaan liki 70 kilometriä painelin hyvään myötä- tai sivumyötäiseen. Sitten reitti muuttui kohti koillista ja välillä sai ihan pinnistellä tuon sivuvastaisen navakan tuulen kanssa. Välillä kun se puhalsi sivusta, oli jopa pieniä vaikeuksia pysyä tiellä.
Alussa oli noin 15 km loivahkoa ylämäkeä. Sitten painettiinkin pitkään peräti 27 km yhtä soittoa alaspäin, mitä hyvä myötäinen puhuri vielä tehosti. Kellotin reissun ehdottoman enkan mittarini mukaan 62,6 km/h yhdessä alamäkikohdassa. Rooma-Hämpton reissullakaan en päässyt noin kovaan vauhtiin. Seniori-iän ”enkka” siis! No tuolla ennätyksellä ei kannata juhlia. Kaiken kaikkiaan piti olla aika varovainen laskussa, koska tienpinta vaihteli kaiken aikaa. Välillä oli hyvää, mutta välillä taas tuli nopeasti eteen kuoppia tai muita epätasaisuuksia. Mutta hyvin tuosta pitkästä laskusta selvittiin;)

IMG_2023.JPG

Kocaniin saavuin tämän reissun ennätysajalla. Katsoin mittarista kaupunkiin saapuessani, että keskinopeus sadan kilometrin pätkällä oli aika tarkkaan 24 kilometriä tunnissa. Lopussa kaupunkikierros ja kämpän etsiminen pudottivat virallisen koko 101 km keskarin 23,4 km/h:ssa. Tuuli on pyöräilijä ystävä ja vihollinen. M.o.t. Majapaikkani Ale Dar Bed&Breakfaston ihan kelvollinen paikka varsinkin hinta-laatusuhteessa (12,50 euroa aamiaisen kera). Kävin juuri syömässä alakerran ravintolassa kunnollisen pyöräilijän tankkauksen. Valtava salaattiannos, kaksi porsaanleikettä tykötarpeiden kanssa ja pari olutta kyytipojaksi plus espresso. Koko homma jäi alle kymppiin (580 denaaria) ja siihen sisältyi vielä pari puolen litran ”palautusjuomapulloa” ylös kämpille. Syönnin jälkeen tuli ylimääräisiä sydämmen tykytyksiä. Olin jättänyt isännän neuvosta pyöräni respan eteen lukittuna. Isäntä sanoi, että siinä kameravalvonta. Illallisen jälkeen ajattelin kuitenkin laittaa pyöräni mahdolliselta sateelta suojaan. Pyörää ei näkynyt! Onneksi selvisi, että olivat nostaneet sen sisälle varastoon:)

IMG_2026.JPG

Tuossa viimeisessä kuvassa näkyvät jo vuoret. Kuvan otin kymmenkunta kilometriä ennen saapumista Kocaniin. Taustalla näkyvä vuori on korkeudeltaan 1754 metriä, mutta sijaitsee vielä Makedonian puolella. Aika lähellä on sitten Bulgaria. Tätä kirjoittaessa noin puoli kymmeneltä illalla, en vielä tiedä mitä aion huomenna. Jatkaako Makedonian turneeta vaiko hypätä vuorostaan Bulgarian puolelle? Ehkä aamu tuo siihen selvyyden… tai sitten ei;) Pitääpä alkaa katsoa vaihtoehtoja.

Aamiainen on nautittu. Jo illalla varasin majapaikan Bulgariasta Blagoevgradin kaupungista. Matkaa sinne on hiukan vajaa sata kilometriä, mutta välillä on vuoret. Reittiohjelmani Ridewithgps kertoi, että nousumetrejä on tänään noin 1400 metriä. Ensin noin 65 kilometriä täältä reilun 300 metrin korkeudesta noin 1200 metriin. On siinä kiipeämistä! Sen jälkeen loppumatkan pitäsikin olla alaspäin menoa. Katsotaan miten Fillarantin käy? Julkaisen tämän postauksen ja kerron jatkon myöhemmin;)

Mainokset
Kategoria(t): Makedonia, matkareitti, Serbia, Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s