Kaikki hyvä loppuu aikanaan…;)

Hiukan on haikeat fiilikset. Torstai-ilta on kohta perjantain puolella. Varasin äsken reissun viimeisen majoituksen Burgasin lentokentän läheltä. Norwegianin lento Suomeen lähtee myöhään lauantai-iltana. Reissu on ihan loppusuorallaan. Toisaalta kaikki hyvä loppuu aikanaan. Reissu on mennyt loistavasti ja elämän kokemuskoria on taas täytetty roppakaupalla. Mukava on palata Suomeen. Tässä postauksessa yritän katsoa vähän reissua vähän jälkikäteen. Varsinainen analyysin teko jäänee kotimaahan, kun tulee enemmän etäisyyttä matkaan.

IMG_0082.JPG

Balkan & Turkki pe 24.10.2014 Siirtymä Burgasin lentokentän tuntumaan ja iltapäivälenkki, 50 km / # 3170 km, +364 m / – 373m

Reitti: Siirtymä: http://ridewithgps.com/trips/3676207 ja iltapäivälenkki: http://ridewithgps.com/trips/3676722

Aamulla en pitänyt mitään kiirettä, koska ajomatkaa uuteen hotelliin oli vain vähän. Tein aamulla noin viiden kilometrin kävelylenkin Burgasin keskustassa. Burgas on siitä viehättävä kaupunki, että siellä on useita isoja kävelykatualueita. Lisäksi meren rannan tuntumassa on mahtava puistoalue, missä oli hyvä kävellä

IMG_2307.JPG

Aamiaisen kävin syömässä Hotelli Bulgariassa. Parikymmenkerroksinen vanhaa neuvosto-lookia muistuttava tornihotelli on keskustan kävelykatualueella. Buffee-aamiaisen jälkeen sulattelin syömisiäni vielä kävellen. Palasin Old House Hostelliin vasta yhdentoista pinnassa, koska huone oli luovutettava puoleen päivään mennessä. Mainio isäntäni oli taas hommissa… ja juttua riitti. Panin kamat kasaan ja astuin lyhyessä pyöräilyasussa ulos. Isäntä ihmetteli, miten oikein tarkenen… ja heitti siihenkin huulta ”Ai niin sinähän oletkin Suomesta!” Tänään tosiaan oli jo vähän viileämpi päivä. Lämpötila huiteli vain noin 17-18 asteen pinnassa.

IMG_2305.JPG

Ajelin vajaassa tunnissa Sarafovon lentokentän tuntumaan. Tie oli jo vanha tuttu, koska samaa reittiä ajoin vajaa viikko sitten Burgasista Sunny Beachille. Kurvasin lentokentälle, koska halusin nähdä huomista lähtöä varten paikan. Kävin jopa terminaalin sisällä ja varmistin infossa asian. Kuulemma noin kaksi tuntia aiemmin pitäisi olla kentällä huomenna lauantaina. Siihen pitää varata vielä tunti lisää pyörän purkamista ja laukkujen pakkaamista varten. Norwegianin minimiohjeistus on polkimet irti ja tanko rungon suuntaiseksi sekä ilmaa pois renkaista.

IMG_2304.JPG

Olen tämän yön Hotel Lazuren Briagissa. Ihan mukava 16 euron hotelli aivan Mustanmeren rannalla. Matkaa tästä on lentokentälle noin kilometri. Oma parveke ja merinäköala. Tosin nyt jo iltakuudelta on niin viileää, ettei parvekkeella viitsi istua. Tulin hotelliin jo heti puolen päivän jälkeen. Iltapäivällä tein pienen 36 km fillarilenkin lähiympäristössä. Olipa kokemus pitkästä aikaa ajaa ilman painolastia pyörän päällä. Pyörä tuntui niin kevyeltä. En ole syönyt aamiaisen jälkeen vielä mitään, joten pitääpä lähteä alakertaan katsomaan, mitä hotellin ravintola tarjoaa…

IMG_2308.JPG

Hyvinpä tarjosi! Katsoin jo hotellihuoneessa listaa etukäteen ja mielessäni valitsin Chicken Julianne. Alakerrassa tein tilauksen sen mukaan ja tilasin pikkupullon paikallista merlot-viiniä ruuan tueksi. Oli ihan nappivalinta. Ateria käsitti pehmeitä kanansuikaloita kinkkuviipaleilla terästettynä ja muhevuutta ja makua antoivat sienipalaset ja ohuet suolakurkkuviipaleet. Ruuan kruunasi loistava kastike, mitä eivät pilanneet ranskanperunatkaan;) Pehmeä bulgarialainen merlot-viini 14,5% sopi loistavasti yhdistelmään. Näillä mennään huomiseen ja viimeiseen reissupäivään! Yritän aamulla tehdä sen lupaamani pika-analyysin….

IMG_2031.JPG

La 25.10.2014 Sarafovo. Kotiin lähtöpäivä.

Aamiaisen jälkeen kävin kysymässä saanko pitää huoneen iltaan. Siinä oli kaksikin virkailijaa eikä juuri englantia ymmärretty. Mutta ainakin itse tulin siihen tulokseen, että huoneen voi luovuttaa illalla. Annoin nuorelle kaverille , jolta asiaa aluperin kysyin, vitosen setelin käteen. Buffeaamiainen ei ollut kummoinen, mutta kyllä sillä ”voileipäpöytien kauhu” sai mahansa täytettyä.

IMG_2314.JPG

Tuolla koneella kai sitten myöhään illalla Suomeen;) Sitten siihen pika-analyysiin. Balkan&Turkki-reissuni on kulkenut Unkarista, Romaniaan, sieltä Serbian ja Makedonian kautta Etelä-Bulgariaan. Bulgariasta suuntasin etelään Kreikan kautta Turkkiin. Turkissa etenin aivan Izmirin kupeeseen Manisaan, missä hyppäsin bussiin ja tulin Bursaan sillä. Bursasta ajoin Istanbulin kautta kohti Bulgariaa, missä olen nyt viimeisen viikkoni viettänyt kilometrejä keräten. Seitsemässä eri maassa on tullut poljettua tällä kertaa. Matkaa on oman pyöränmittarini mukaan kertynyt 3170 km. Tosin jostakin syystä Ridewithgps-ohjelman rekisteröimä reittikokoelma näyttää peräti 3311 km. En ole tutkinut mikä siinä on vikana.

IMG_2127.JPG

Tuo noin 3200 fillarikilometriä on vienyt ajoaikaa noin 170 tuntia. Siis seitsemän vuorokautta olen istunut Corratec-ratsuni satulassa. Kaloreja Ridewithgps-ohjelma ilmoittaa minun kuluttaneen ajaessa noin satatuhatta. Tosin fillarinavini Pikkug ilmoitti säännöllisesti reilu parikymmentäprosenttia isompia energiankulutuslukuja. Uskon, että ollaan jossakin välimaissa, koska kummallakaan ei ollut tietoa ajokin bruttopainosta, mikä oli noin 120 kiloa. Kun tuon reilu 100 000 kcal, jakaa seitsemällä tuhannella, päästään kulutettuun rasvakilojen määrään. Tuon mukaan noin 15 kg olisi lähtenyt. Vaa´assa en ole käynyt, mutta johtuen tehokkaasta tankkauksesta, uskon että olen suunnilleen lähtöpainossani. Ehkä kilo tai pari sinne tai tänne, katsotaan sitten kotona.

IMG_0564.JPG

On sitä tällä reisulla kiivettykin! Ridewithgps-yhteenveto ilmoittaa nousumetrien määräksi 36618 metriä. Kovimmat nousut sijoittuvat Etelä-Bulgarian vuoristoon, missä kipusin parhaimmillaan noin 1700 metriin. Samalla tuo seutu oli ehkä tämän reissuni hienoin alue. Alun perin mietin lähdenkö ollenkaan tuohon haastavaan vuoristoon, mutta hyvän sään ansiosta onneksi tein tuon valinnan. Mielenkiinnosta tein äsken pienen vertailun vuoden 2013 Rooma-Hämpton- eläkepolkaisuuni. Silloin kilometrejä kerrtyi noin tuhat enemmän (4132km) kuin tällä reissulla. Mutta nousumetreissä mennään melkein tasoissa. Rooman ja Hämeenlinnan väliin niitä osui 36065 metriä, kun nyt Budapestin ja Burgasin väliin on kertynyt tuo 36618 nousumetriä.

IMG_0580.JPG

Ajokalusto on toiminut loistavasti. Olin ajanut Corratec-cyclocrosspyörääni ennen reissua noin tuhat kilometriä. Nyt reilun kolmentuhannen reissukilometrin aikana pyörässä ei ole osoittaunut mitään vikaa. Mittarinjohtoa jossakin vaiheessa vähän terästelin. Ei edes ainuttakaan rengasrikkoa ole osunut matkan varrelle. Vielä kun muistelee niitä Turkin sepeliasfalttiteitä, pidän tuota ihmeenä. Muutaman kerran olen reissun aikana pumpannut hiukan ilmaa lisää renkaisiin ja muutaman sadepäivän jälkeen lisännyt öljyä ketjuihin. Siinä kai nuo huoltotoimenpiteet ovat olleet. Täytyy nostaa vielä kerran hattua saksalaisen Swalben tehtaan rengasinsinööreille. Minulla oli Rooma-Hämpton reissulla ja tällä reissulla sama rengastyyppi. Kummallakin kertaa oli alla 32 mm Swalbe Marathon Supreme-renkaat.

IMG_2171.JPG

Jos on pyörä pelannut loistavasti, olen tullut juttuun fillarinavini kanssa. Sama PikkuG oli mukanani jo Rooma-Hämpton reissulla, jolloin jo opin tuntemaan sen sielunelämää. PikkuGeen kanssa pitää olla ”hereillä” eikä automaattisesti luottaa sen navigointiin. Yleensä tarkistan sen ilmoittaman navigointimatkan ja vertaan sitä kartan osoittamaan. Välillä se ehdottelee ihmeellisiä kymmenien kilometrien lisälenkkejä. Syy ei ole selvinnyt ja samaa ovat ihmetelleet muutkin fillaripalstoilla.

IMG_1906.JPG

Corratec-ratsu ja PikkuG on jo käsitelty. Entäs kolmas osapuoli kuski? Ihan hyvin on kuski pärjännyt. Mitään tauteja ei edes vilustumisia tai mahakipujakaan ole ilmennyt. Ehkä se osaltaan johtuu siitä, että en ole kovin tarkka hygieniapuolen kanssa. Kraanavettä olen juonut aika paljon. Tosin ajon aikana olen yleensä täyttänyt pyöräpulloni kioskien tai kauppojen valikoimista. Olut on yleensä ollut ”palautusjuomani” iltaisin. Tuosta pitää nyt kotimaassa oppia eroon, muuten se näkyy äkkiä lisäkiloina. Syömäni ruuan olen yleensä valinnut paikallisten mieltymysten mukaan enkä ole siinäkkän ollut ”ronkeli”. Kaikkea on tullut syötyä salaateista, keittoihin, pikaruokaa kioskeista ja välillä vähän ”fiinimpääkin”. Jalat ovat pelanneet hyvin koko reissun ajan. Mitään lihasvaivoja eikä muitakaan ole ollut. Toki ”persuksessa” alkaa tuntumaan sadan kilometrin ajon jälkeen, muttei kummempia.

IMG_2182.JPG

Eiköhän tämä pika-analyysiä riitä… Kokonaisuutena reissu on sujunut onnellisten tähtien merkeissä. Oikeastaan mitään läheltäpiti- tai muita vaaratilanteitakaan ei ollut, ei ainakaan muistu mieleen. Ehkä hurjin kokemus oli ajaa Istanbulin autoruuhkassa liki 50 kilometriä. Istanbulin läpiajo kulki pääosin Helsinkiin verraten Kehäykköstä pitkin. Erona vaan oli se, että Istanbulissa oli 12 kaistaa täynnä autoja ja joukossa oli yksi hullu suomalainen Fillarantti;) Istanbulin sirkuksesta ja muurahaispesästä kun pääsi eroon, tuntuivat seuraavat päivät todella rauhallisilta.

IMG_1986.JPG

Norwegian-koneeni lähtee illalla myöhään. Tässä on vielä hyvin aikaa. Tarkoitus oli ajaa vielä joku iltapäivälenkki eileisen tapaan, mutta taitaapa jäädä. Ulkona nimittäin sataa vettä. On satanut aamusta lähtien ja muutenkin keli on kovin kalsea. Taitaa reissuni päättyminen ajoittua hyvin tuon säätilan kanssa. Liki koko matkan ajan olen nauttinut hyvistä keleistä. Muutama sadepäivä on ollut ja muutaman kerran olen joutunut puskemaan kovaan vastatuuleen. Suurimman osan matkasta olen ajanut lyhyellä ajoasulla, pääosin jopa hihattomalla paidalla ja turvaliivillä. Katselin äsken Burgasin sääennustetta ensi viikolle. Lämpötilat näyttävät tippuvan jo 12-15 asteeseen, joten on korkea aika lähteä pois.

IMG_2020.JPG

Ehkä tähän loppuun vielä yksi asia. Moni ihmettelee, miten uskallan lähteä yksin reissuun tai yleensä tulen yksin toimeen noin pitkään. En oikein ymmärrä sitä mitä pelkäämistä reissussa on … ai niin on sentään nuo irtokoirat. Eikä tämä niin yksinäistä ole kuin tuo selfie-kuva näyttää. Reissussa tapaa paljon ihmisiä. Kun on liikeellä fillarilla, ihmiset tulevat juttusille kyselemään ja kommentoimaan. Sosiaalinen media on toinen tukipilari. Facebookin ja blogini kautta olen saanut paljon kannustusta ja kommentteja samalla kun on pysynyt kärryillä maailman ja Suomen tapahtumista. Lehdetkin minulla on mukana IPadissa, mutta tämä reissurytmi tahtoo olla niin hektistä, että lehdet jäävät lukematta.

IMG_2057.JPG

Lopuksi vielä kiitokset kaikille lukijoille ja tukijoille! On ollut hieno reissata ja samalla kertoa siitä. Uskon, että joku teistä on saattanut saada jonkun lisäkipinän omaan reissusuunnitelmaan. Fillarilla reissaaminen on antoisaa puuhaa eikä se niin vaikeaa ole kuin luulisi. Tärkeintä vaan on lähteä liikkeelle. Toki kannattaa valmistautua, mutta kynnys ei ole korkea. Aikaa ja vähän rahaakin tämä reissumuoto vaatii, mutta yllättävän pienellä budjetilla täällä maailmalla pärjää. Nytkin asun ihan kunnon hotellissa, jonka yön hinta on 16 euroa ja kaksi ja puoli euroa aamiaisesta lisää. Ei muuta kuin ensi kesän reissuja suunnittelemaan!

IMG_2026.JPG

Liitän tähän loppuun vielä vuoden 2013 Rooma-Hämpton-reissuni osoitteen:

http://www.fillarantti.wordpress.com

Advertisements
Kategoria(t): Bulgaria, Kreikka, Makedonia, matkan suunnittelu, matkapäiväkirja, matkareitti, matkavarusteet, ravitsemustietous, Romania, Serbia, Turkki, Unkari, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Kaikki hyvä loppuu aikanaan…;)

  1. Satu sanoo:

    On ollut kyllä upeaa luettavaa blogisi. Kiitos siitä, ja tervetuloa jälleen Suomeen 😊 Tavoitteellisuus on tällaisessa reissaamisessa varmasti se ”juttu”. Asia on päätettävä, pilkottava pienempiin osasiin ja lähdettävä sitten toteuttamaan. Näin se menee 😃

    Tykkää

  2. fillarantti sanoo:

    Kiitos Satu kommentistasi… Niin se taitaa olla. Tärkeintä on päättää joku asia…siitä se hiljalleen muhii ja tulee koko ajan valmiimmaksi;)

    Tykkää

  3. merjakytoaho sanoo:

    Hieno reissu ja tulihan tehtyä, eikö vaan Antti!

    Tykkää

    • fillarantti sanoo:

      Kyllä vaan Merja…reissu meni ihan napiin! Kannatti lähteä:) Kai tässä pitää opetella olemaan jonkin aikaa paikoillaan ja sitten taas alkaa miettiä uusia reissuja & muita kujeita;)

      Tykkää

  4. Mikko Hirn sanoo:

    Hienoa Antti! Olet kova äijä!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s