Fillarikauden 2014 viimeinen rypistys – Schaltauge!

On tämä blogin kirjoittaminen joskus vaikeaa… Heti itsenäisyyspäivän jälkeen 7.12. lensimme vaimoni ja Ridley-maantiekiiturin kanssa Gran Canarialle pariksi viikoksi. Tarkoitus oli jo sieltä käsin blogata, mutta ”vaiheeseen” jäi. Toki kirjoittamisen aloitin jo menolennolla, ettei jäisi viime tippaan…;) Tässä koneessa 7.12. kirjoitettu osuus alkuun:

Antin Iphone 402

Valtakunnallinen itsenäisyyspäivän paraati harmaassa Hämeenlinnassa

Turkin & Balkanin reissulta palasin reilu kuukausi sitten sateisen harmaaseen Suomeen. Tuo otsikko ei nyt osu oikein kohdalleen, koska marraskuu on ollut harvinaisen lämmin mutta synkkä ja märkä. Nälkää en varsinkaan suursyömärinä ole kärsinyt. Päin vastoin vyötärö kasvaa uhkaavasti ja painoa on tullut reissun jälkeen kolmisen kiloa lisää. (Toim. huom. blogiotsikko oli alunperin: Paljon on kärsitty vilua ja nälkää) Mutta hyvin on fillari kulkenut Suomessakin reissun jälkeen. Kymmenen tuhannen kilometrin maagisen rajan puhkaisin jo marraskuun lopussa ja nyt taitaa olla jo satasen sen ylikin.

Kirjoittelen tätä postausta Norwegianin koneessa. ”Mamma” istuu vieressä ja tällä kertaa Ridley-maantiekiiturini on koneen ruumassa kuljetusboksissa. Tuskaa, tuskaa tämä istuminen on pitkäjalkaiselle, aivan kammottavaa. Liki seitsemän tunnin matkasta on taitettu vasta noin neljä tuntia. Toisaalta tuskaa helpottaa se, että muutaman tunnin päästä kone laskeutuu lämpimään. Matkan kohteena on viime vuoden lopusta tuttu Gran Canaria. Silloin olin yksin liikkeellä ja vuokrapyörällä. Nyt on oma kalusto mukana. Olemme varanneet lomaosakeviikot. En onnistunut saamaan samaa kohdetta kahdeksi viikoksi, vaan ensimmäinen viikko Bahia Felizissa ja toinen reilu kymmenen kilometriä etelämpänä viime vuodesta tutussa Maspalomaksessa.

Antin Iphone 451    Antin Iphone 447

Gran Canarialla joulutähdet ja muut kauniit kukat kukkivat:)

Norwegian-kone laskeutui ajallaan ja kentältä vuokrasin tilavan menopelin (Dacia Dokker), mihin moninaiset matkakamamme sujahtivat huomaamatta. Ensimmäinen yö meni hotellissa Ingenion pikkukaupungissa vajaa parikymmentä kilometriä lentokentältä.

Antin Iphone 406

Aamiainen Hostal La Fondassa Ingeniossa

Hyvin nukutun hotelliyön ja aamiaisen jälkeen läksimme kohti ensimmäisen viikon loma-osakekohdetta. Päätimme kiertää samantien koko saaren: Ingeniosta ensin pohjoiseen pääkaupunki Las Palmasiin ja sieltä länsirannikon kautta saaren eteläkärkeen Maspalomakseen. Matkaa kertyi reilu 150 kilometriä.

Gran Canaria on vain noin 50 km läpimitaltaan, mutta hyvin vuoristoinen saari

Tässä lisätietoa saaresta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Gran_Canaria

On hurja pinnanmuodostus saarella! Kuten oheinen sateliittikuva näyttää, vuoria löytyy joka lähtöön. Korkein huippu, minkä saaren kiertomatkalla katsastimme on 1 949 metriä korkea Pico de Las Nieves.

Ensimmäinen lomaviikko 8.-15.12.2014 Bluebay Beach-lomakohteessa

Antin Iphone 661

Näkymä lomahuoneistomme tilavalta parvekkeelta

Majoituimme loma-osakkeeseemme. Asunto oli mukava ja näköala parvekkeelta upea merelle ja uima-allasalueelle. Iso pyöränkuljetuslaukku ja vaimon matkalaukku käsimatkatavarojen ohessa siirtyivät mukavasti tilavasta Dacia Dokkerista asuntoomme. Tervetuliaisjuoman jälkeen oli vuorossa tavaroiden purkaminen. Vaimo keskittyi vaatepuoleen ja itse perustin oman ”pajani” tilavalle parvekkeelle. Mutta sitten!

Schaltauge – Hemmetti soikoon!:(

Antin Iphone 633   Antin Iphone 414

Tässä tämä rikkoutunut osa näkyy. Rikkoutumissyy on ihan hämärän peitossa.

Ikävä yllätys paljastui. kun aloin kiinnittämään takapyörää paikoilleen. Ihmettelin, kun akseli ei mennyt paikoilleen. Vasta kun tarkemmin katsoin huomasin, että takaripustin, millä takavaihdin kiinnitetään takahaarukkaan oli toisen ruuvinreiän kohdalta murtunut ja siten painunut kasaan, kuten kuva osoittaa. Akseli ei mahtunut enää paikoilleen. Irrotin osan ja totesin sen olevan niin lujaa tekoa, ettei akseliaukkoa pystynyt millään vääntämällä suurentamaan. Aikani manattuani, otin kuvan ja panin tiedonhaun käyntiin Facebookin kautta. Nopeasti alkoikin tulla vastauksia fillariveljiltä (mm. Pekka Järvinen ja Petri Takala). Kyse on kuulemma yhdestä huonoiten standardoidusta pyörän osasta, Schaltauge saksaksi. Tilanne vahvistui kun googletin asiaa. Saksassa on nimeenomaan tuohon osaan erikoistunut firmakin / sivusto Schaltauge.com. http://www.schaltauge.com/

Gran Canarialta kyselin monesta liikkeestä, mutta apuja ei löytynyt. Soitin Helsinkiin CycleCenterin Tomille, jolta Ridley-maantiekiiturini olin hankkinut. Hän lupasi laittaa hakuprosessin samantien käyntiin. No lopputulos oli, että saivat osan Helsinkiin vasta perjantaina viikon lopussa. Tomi lupasi selvittää osan toimitusta Canarialle. Soittelin ja meilasin muutaman kerran ja loppujen lopuksi tulimme siihen tulokseen, että osa ei ehdi Gran Canarialle osin joulupostiruuhkan ym. syiden takia. Pyysin häntä lähettämään osan loppujen lopuksi kotiosoitteeseeni. Ei ole tullut vielä tännekään, vaikka aikaa on kulunut jo reilu pari viikkoa. Pitääpä panna meiliä Tomille. Tosin tässä on pieni vastapaino. Lähetimme joulukortit Gran Canarialta Suomeen heti ensimmäisellä viikolla ja verrokiksi yhden niistä myös kotiimme. Ei ole sitäkään näkynyt vaikka aikaa on kulunut kolmisen viikkoa. Vuokrahommiksi meni!

 

Antin Iphone 639

Tätä tietä tuli ajettua sekä autolla että myöhemmin vuokrafillarilla

Loppujen lopuksi ensimmäinen lomaviikko meni ihan mukavasti. Ilmat olivat loistavat 23-25 astetta. Auto oli käytössä viisi päivää. Vaimo sai yhteistä aikaa lisää, kun Fillarantti ei ollut koko aikaa ”pyörä perseen alla”. Kävimme autolla katsastamassa saaren nähtävyyksiä. Kun auton palautuspäivä tuli, ajoimme sen lentokentälle ja jatkoimme sieltä bussilla saaren pääkaupunkiin Las Palmasiin. Päivä vierähti siellä mukavasti ja illalla matkasimme takaisin linja-autolla ”kotiimme” Bahia Feliziin. Pieni kuriositeetti: Bluebay Beach-lomakohteessamme oli myös sauna, missä tuli pistäydyttyä useasti aamulenkkien tai kuntosalikäynnin yhteydessä. Tosin vaikka sitä mainostettiin suomalaisena saunana oli se aika kehno esitys. Vettä ei saanut heittää ollenkaan . Tosin tuon huomasin lukea vasta toisella käyttökerralla;)

Antin Iphone 657  Antin Iphone 656

Las Palmas…here we come. Saaren pääkaupungissa on liki 400 000 asukasta.Sen nähtävyyksiä ovat mm. Katedraali, minkä tornista on näkymä yhteen kukkulalle rakennettuun kaupunginosaan ja Vegueta (vanha kaupunki), missä on vilkasta elämää kujilla ja toreilla.

Tässä wikipedialinkki kaupunkiin: http://en.wikipedia.org/wiki/Las_Palmas

Lopuksi pieni kuvakokoelma ensimmäisestä lomaviikosta:

Antin Iphone 636 Antin Iphone 411 Antin Iphone 634Antin Iphone 641 Antin Iphone 643 Antin Iphone 645Antin Iphone 660 Antin Iphone 644Antin Iphone 648 Antin Iphone 650 Antin Iphone 649

Toinen lomaviikko 15.-22.12.2014 Palm Oasis-lomakohteessa

Maanantaina vaihdoimme maisemaa. Palm Oasis- hotelli- ja lomaosakekompleksi on tasokas paikka. Maspalomas-kaupunki ja Palm Oasis-lomakohde olivat tuttuja jo viime vuoden reissultani. (https://fillarantti2.wordpress.com/2013/11/26/gran-canarian-kiemuroihin-tutustumassa/)

Antin Iphone 458 Antin Iphone 457

Kuvissa Villa Tejeda-asuntomme sisäänkäynti ja toinen uima-altaista

Viime marraskuussa käytössäni Palm Oasis-kohteessa oli studio ja nyt meillä oli yhden makuuhuoneen tilava loma-asunto Villa Tejeda. Kaksi iso uima-allasta palveluineen olivat muutaman kymmenen metrin päässä. Kohteen oma supermarket ja ravintola loivat puitteita hyvinvoinnille ja ilmaisen bussikyydin tai kävelymatkan päässä olivat kaupunkikeskus ja ranta. Maspalomas on saaren eteläkärjen iso kaupunki, jossa on lukuisia kaupunginosia. Playa del Ingles lienee tunnetuin massaturismin kautta. Meloneras taas on kaupungin VIP-alue. Itse asuimme korkean kukkulan päällä tasokkaassa Sonnenlandissa, mistä oli hyvä lasketella alas meren rannalle Melonerasiin tai Inglesiin.

Antin Iphone 439 Antin Iphone 445 Antin Iphone 418

Ohessa ovat pienet kuvanäytteet Melonerasista (vasen), Inglesistä (keskellä) ja kohteemme aulasta tulohetkellä (oikea).

Pääsihän sitä fillarin satulaan…

Tiistaiaamuna kävelin tuttuun pyörävuokraamoon. FreeMotion liike, mikä vuokraa pyöriä, järjestää retkiä, oli apunani jo viime vuoden marraskuussa. Liikkeessä on erittäin hyvä valikoima erilaisia pyöriä (lähinnä Cannondale). Valikoimassa ovat niin maantiepyörät, maastopyörät kuin erilaiset kaupunkiajokitkin tai sähköavusteiset pyörät. Itse hiukan teki mieli vuokrata e-pyörä, mutta luonto ei vielä antanut periksi. Tosin jälkikäteen sitä hiukan harmittelin maaston rankkuuden takia. Liike on asiantunteva, mutta sangen kallis. Saattaa olla jopa hyvä bisnes, koska vaihtavat pyörät aina vuosimallien mukaan ja vanhat vuokrakäytössä olleet fillarit myydään noin 40% alennuksella

Vinkki pyörän ostajalle ks. firman nettisivulta: http://www.free-motion.com/en/

Antin Iphone 420 Antin Iphone 430

Pitihän sitä heti napata kuva asunnon terassilla. Toinen kuva tositoimista;)

Vuoraamani kulkupeli oli Cannondale Synopse täydellä Ultegra-osasarjalla. Vuokrasin pyörän koko viikoksi. Aluksi tarjolla oli vain 56 cm runkokoko, mutta heti seuraavana päivänä sain käyttööni kaksi senttiä korkeammalla rungolla varustetun pyörän. Hintaa vuokraukselle tuli suurin piirtein samanverran kuin autollekin 154 euroa. Pyörä pelasi loistavasti. Kaksi kertaa 11-vaihteinen Ultegra napsahteli täsmällisesti paikoilleen. Sen sijaan kuskin osalta tilanne ei ollut aivan yhtä hyvä. Vaikka takana oli jo tällä kaudella reilu kymmenen tuhatta fillarikilometriä, on rehellisyyden nimissä myönnettävä, että Gran Canarialla on turhan kovat maastot tämän ikäiselle 65 v-fillarikamulle. Tilanne korostuu vielä, kun etelärannikolta lähdet sisämaahan suuntaan tai toiseen, edessä ovat heti jyrkät nousut.

Antin Iphone 440 Antin Iphone 429

Pääsihän Fillarantti sentään tositoimiin;)

Saari on yksi pyöräilijöiden suosikkialueista. Tällä erää usea ammattilaistalli oli leirillä Gran Canarialla. Mm. Tinkoff Saxobank-ammattilaistalli Albert Contadorin ja Peter Saganin johdolla oli siellä nyt kuukauden leirillä, samoin Merida Lambran kuskeja tuli vastaan vuorilla. Itse ajelin noin viikossa yhteensä vajaa 400 km. Yksi kunnon vuoristoreissu noin tuhanteen metriin tuli tehtyä. Kiipeämistä oli muinakin päivinä ihan riittävästi. Samalla taas kerran tuli todistettua fillarin erinomaisuus kaupungin nähtävyyksien katselussa. Tuli sukkuloitua aika hyvin kaikki Maspalomaksen kaupunginosat. Maantiellä ei ollut mitään vaaratilanteita. Sen sijaan Play del Inglesissä kierrellessä osuin kerran toiseen pyöräilijään. Ajoin kevyen liikenteen väylää sangen vauhdikkaasti. Edellä oleva maastopyöräilijä ei ilmeisesti havainnut minua liki rinnalle tullessani vaan käänsi pyöränsä vasemmalle eteeni ja osui minua tangollaan oikeaan käsivarteen ja kylkeen. Onneksi selvisimme kumpikin tilanteesta lähes säikähdyksellä. Emme edes kaatuneet, vain pienet nirhaumat ja sydämen tykytys jäi tilanteesta.

Antin Iphone 433

Siellä jossakin jo sangen ylhäällä;)

En lähde kuvaamaan tarkemmin päiväretkiä, mutta laitan tähän kokoelman Ridewithgps-linkkejä. Niistä selviävät ajamani reitit korkeusprofiileineen ja muine faktoineen:

Tiistai 16.12.2014:             http://ridewithgps.com/trips/3879429

Keskiviikko 17.12.2014:   http://ridewithgps.com/trips/3881198

Torstai 18.12.2014:            http://ridewithgps.com/trips/3883703

Perjantai 19.12.2014:        http://ridewithgps.com/trips/3885941

Lauantai 20.12.2014:        http://ridewithgps.com/trips/3888547

Sunnuntai 21.12.2014:     http://ridewithgps.com/trips/3892180

Maanantai 22.12.2014:    http://ridewithgps.com/trips/3895594

Kilometrejä kertyi gps-lukujen mukaan yhteensä 370 km ja nousumetrejä oli 6061 metriä.

Antin Iphone 427

Tämä aboriginaali-kaveri löytyi Fillarantille vuorille noustessa;)

Loppuun lisään taas kuvakavalkadin fillarireittien varrelta:

Antin Iphone 407 Antin Iphone 409    Antin Iphone 422 Antin Iphone 428 Antin Iphone 436Antin Iphone 442 Antin Iphone 452Antin Iphone 448 Antin Iphone 447 Antin Iphone 454

Nyt on tämän vuoden fillarikiintiö täynnä. Spinningpyörän päällä toki tulee avattua aamu entiseen tahtiin, mutta ulkopyöräily jäi. Onneksi on satanut mukavasti lunta tänne ”Hämptoniin”, joten sukset voi kaivaa esiin latujen valmistuttua. Lisäksi hankin jo ennen reissua BKOOL-trainerin simulaattoreineen, mikä on uusi lisäharjoitusväline Fillarantin alakerran harjoitusstudioon. Eiköhän lähipäivinä pidä virittää Balkan&Turkki-reissun luotettava Corratec-ratsu siihen…

068  IMG_1904

Fillarantti (Ridley) heinäkuussa ja lokakuussa Balkan&Turkki-reissussa (Corratec)

Loppuun vielä vuoden 2014-fillarisaldo:

Pyörätyyppi:    Kilometrit:  Ajokerrat:  Ajoaika:   Keskinopeus: Km/ajokerta:

Maantiepyörällä          4970 km    73 kertaa    215 tuntia     23,1 km/h    68,1 km/kerta

Cyclo/matkapyörällä  5358 km  109 kertaa   273 tuntia     19,6 km/h    49,2 km/kerta

Maastopyörällä              211 km       6 kertaa      12 tuntia    17,6 km/h    35,2 km/kerta

YHTEENSÄ           10539 km  188 krt        500 tuntia 21,1, km/h 56,1 km/kerta

Sisällä: Spinningpyörän satulassa 264 kertaa / 223 tuntia / noin 5000 km

IMG_2127

Vuoden 2015 seikkailuja odotellessa:)

Mainokset
Kategoria(t): kunnon kohottaminen, matkapäiväkirja, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

5 vastausta artikkeliin: Fillarikauden 2014 viimeinen rypistys – Schaltauge!

  1. Pekka sanoo:

    Schaltaugesta vielä: Näkyy olevan myynnissä hätävaraschaltaugeja, jotka ovat sopivia moneen runkoon ja vaihtajaan. Ainakin Rosen sivulla oli ja näin toisenmallisen notaugen jonkun fillarireissaajan blogissa, jossa oli kuvia varusteista.

    Tykkää

    • fillarantti sanoo:

      Kiitos vaan Pekka avusta. Aika hassu juttu… juuri luin sähköpostini, missä tuli vastaus tuolta Schaltauge.com-firmasta Saksasta. Valittelivat, että olivat saaneet Ridleyltä ensin väärän ripustimen ja nyt oikein kuvan kanssa näyttivät, että oikea on heillä. Vastasin jo meiliin, että tänne vaan eikä enää ole kiirettä. Hinta oli 16,90, muita kuluja en edes katsonut…

      Pitää vielä laittaa tuonne CycleCenteriin viestiä, että missä se heidän lähettämänsä seikkailee. Taidanpa perustaa Schaltauge-kaupan Suomen osaston…;)

      Tykkää

  2. merjakytoaho sanoo:

    Hieno fillarivuosi on sinulla Antti ollut! Meidän onni, että olemme päässeet nauttimaan matkan maisemista ja postauksista tämän blogin kautta. Onnellista vuotta 2015 sinulle ja perheellesi, taustatukea aina tarvitaan!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s