Balkan & Turkki-fillarireissun muistelua: Osa 2 Turkin mantereella ja sieltä Istanbulin kautta Bulgariaan

IMG_0082.JPG

Balkan&Turkki-pyöräreissusta on kulunut kolme kuukautta. Pari päivää sitten julkaisin reissutiivistelmäni ensimmäisen osan, missä kerroin matkani alkuosasta Budapestistä kuuden Balkanin maan kautta Aasianportille Turkkiin.

https://fillarantti3.wordpress.com/2015/01/29/balkan-turkki-fillarireissun-muistelua-osa-1-budapestista-aasian-portille/

Nyt on vuorossa  pyöräreissun jatko-osa (Osa 2.), missä tutustun Turkin länsirannikkoon ja myös sisämaahan. Turkin kiertomatkan päätteeksi palaan Istanbulin kautta Mustanmeren rannalle Bulgariaan. Kummankin matka-osuuden reittikartat ovat oheisina linkkeinä:

Osa 1: http://ridewithgps.com/routes/6872229                                          

Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

Olen ripotellut tässä blogissa kuvaamaani reittilinkkiä lisäksi useampaan, milloin sen avaamismahdollisuus on lähempänä kulloistakin tekstiä.

Ohje: 

1. Klikkaa tiedosto auki (Malta odottaa vähän aikaa latautumista)

2. Tarkastele reittiä skaalaamalla sitä suuremmaksi tai pienemmäksi

3. Sininen Bikeparking-symboli sisältää avattaessa kulloisenkin etapin, päivämäärän ja matkan pituuden kilometreissä

Koko Balkan & Turkki-matkan määrällinen yhteenveto: Puhelimeni Ridewithgps-applikaatiolla mittaama matka oli yhteensä 3164 km / korkeusmetrit +34778m / ajoaika 163 h 05′ / ja ajon energiankulutus 88476 kcal. Luvuista puuttuu jonkin verran paikallisajoja, illalla fillarilla syömään & kaupunkia katsomaan ym..;) Yhteensä noin 3200 km!

IMG_2135.JPG

Lautalla Euroopasta yli Dardanellien salmen Aasiaan

1. Dardanellien salmen yli Aasiaan ja Turkin mantereelle

Salmen ylitys Eceabatista Canakkaleen lautalla kesti vain reilu puoli tuntia. Fillarantti rantautui Corratec-ratsun ja fillarinavi pikkuGeen kera Aasian mantereelle ja matka jatkui aluksi Turkin länsirannikkoa alaspäin. Ensimmäisenä päivänä ajelin 28 asteen hellekelissä reilun 110 km matkan jännännimiseen kaupunkiin Kucukkuyu. Lopussa oli aika kova kiipeäminen ja ensimmäistä kertaa tällä reissulla meinasi pimeys yllättää vuorelta alas laskiessa meren rantaan.

IMG_2139.JPG

Pimeys laskeutuu tosi nopeasti

Matkalla oli parikin Suomi-kohtaamista tietä kysellessä. Tässä on suorat lainaukset blogipostauksestani:”Kolme nuorta miestä istui laitakaupungissa kadun laidalla ja kysyin heiltä suuntaa Izmiriin. He antoivat neuvon eteenpäin ja huusivat perään Petteri Kopooonenn. En tiedä onko Petteri pelannut koripalloa täällä vai mistä kaverit olivat hänet bonganneet. Joka tapauksessa he neuvoivat minut ilmeisen tahallaan harhareitille. Tie muuttui ihan hirveäksi, ajoin sitä parisen kilometriä ja sitten katsoin karttaa, ei h..ssä tänne päin. Ei muuta kuin takaisin. Painoin kavereista ohi toisen kerran vauhdilla ja huusin ohittaessani PETTERI KOPOOONENNN…!” Ja toinen tapahtui huoltoasemalla vähän myöhemmin: ”Kymmenkunta kilometriä ennen Ayvacikiä pistäydyin huoltoasemalla täydentämään juomapullojani. Asemanhoitaja oli huomannut pyöräni lipun ja kysyi olenko Suomesta. Hän kertoi olleensa ”Juuvaskulassa”rallihommissa. Aa… Jyväskylä Ralley! Samalla sain häneltä hyvät tiedot loppumatkan kilometreistä. Olin kiroillut jo kymmenkunta kilometriä ”sepeliasfattia”, joka näkyy myös kuvassa. Mies kertoi, että sitä jatkuu vielä kymmenisen kilometriä. Sitten kuulemma paranee. Parani, muttei hyväksi muuttunut.”

IMG_2149.JPG

Tyypillistä Turkin sepeliasfalttia

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2142-2.JPG

Kyllä lapset ja äidit ovat kauniita kaikkialla;)

Alkuperäinen suunnitelmani oli ajaa Turkin länsirannikkoa aina etelän Antalyaan asti. Mutta jo hyvissä ajoin Euroopassa muistaakseni Bulgariassa olin muuttanut suunnitelmaani. Olin varannut lennon Bulgarian Burgasista 25.10. takaisin kotiin. Nyt minulla oli noin kaksi viikkoa aikaa katsella Turkkia ja ehtiä sinä aikana myös Mustan meren rannalle Burgasiin. Matka Kucukkuyusta jatkui lähellä sijaitsevaan pieneen Guren-kaupunkiin, missä vietin helteistä välipäivää mm. uimalla Aigeian meressä. Tutkittuani eri reittivaihtoehtoja ja aikataulua suuntasin rannikolta sisämaahan päin. Seuraava tukikohta oli noin sadan kilometrin päässä sijaitseva noin kolmensadan tuhannen asukkaan Balikesirin kaupunki.

IMG_2153.JPG

Tulipa käytyä uimassa Aigeian meressä vapaapäivän kunniaksi

Matka Balikesiriin oli aikamoista taistelua, kuten matkablogini kertoo: ”Aika kettumainen ajopäivä vaikka matkaa ei ollut kuin sata kilometriä! Otetaan ensin positiiviset asiat. Lämpötila oli ideaali noin 24 astetta. Tie oli suurimmalta osaltaan aivan loistava. Sileä asfaltti ja leveä kolmen metrin reunakaistale. Sitten niitä rasitteita. Matkalla oli pari aika rankkaa nousua, vaikka ei menty parhaimmillaan kuin noin 550 metriin. Mutta nousuja oli useita ja nousumetrien määrä oli yhteensä 1361 metriä. Rankaksi päivän teki pyöräilijän pahin vihollinen tuuli. Se puhalteli tänään suurin piirtein idästä, tosin ihan loppumatkasta se oli kääntynyt koillisen puolelle. Kun tuulen voimakkuus oli sääennusteen mukaan 6-7 m/s (noin 20 km/h), se todella rasitti ja hidasti matkan tekoa kohti itää. Alamäissä ei tahtonut saada vauhtia ollenkaan ja muutamassa 8-10% ylämäessä solasta puhaltava vastatuuli yritti lopettaa matkan teon kokonaan. No pienimmällä välitykselläni kaikki nousut taistelin ylös.”

IMG_0073.JPG

Matka jatkui rannikolta sisämaan Balikesirin kaupunkiin

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2158.JPG

Tästä matkaan ostin viikunoita, joissa on paljon energiaa.

Matka-aikaa oli vielä reilusti jäljellä ja mietin vaihtoehtoja. Lähteäkö jo pohjoiseen kohti Istanbulia vai minne jatkaa? ”Aamulla teinkin sitten ”Väyryset”! Päätinkin lähteä lämpimän ja myötätuulen matkaan. Asia muhi jo illalla nukkumaan mennessä ja kun aamulla katsoin ennusteet, asia oli selvä. Tänne Balikesiriin ja siitä vähän pohjoiseen luvattiin +18C ja navakkaa pohjoistuulta eli vastaista. Sen sijaan vajaa sata kilometriä alemmas ennuste tuulen suhteen oli sama 18-22 km/h pohjoistuulta, mutta lämpötila iltapäivällä noin 23 astetta eli viisi astetta enemmän. Ilmeisesti viileän ja lämpimän raja kulki noilla seuduilla, koska paikkojen korkeuksissa ei ollut oleellista eroa. Niinpä päätin aamupalan jälkeen, että lähden vielä nauttimaan etelän lämmöstä muutamiksi päiviksi;)”

IMG_2169.JPG

Pienellä breikillä;)

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2172.JPG

Tältä näyttää läheltä pyöränrenkaan kummitus – Turkin sepeliasfaltti!

Ajoin parina päivänä noin kaksisataa kilometriä etelään. Ensimmäinen tukikohta oli pienehkö Soman kaupunki ja toisena päivänä yövyin isossa Manisan kaupungissa rannikolla sijaitsevan Izmirin miljoonakaupungin lähistöllä. Eräs Turkin erityispiirre on tienpäällysteen laadun voimakas vaihtelu. Välillä asfaltti on sileää kuin ”vauvan peppu” ja välillä taas kammottavaa sepeliasfalttia, kuten ylläoleva kuva näyttää.   Ote blogipostauksestani: ”Jo aiemmin taisin kertoakin tuosta sepeliasfaltista. Näillä main sitä tapaa usein. Paljon minua kokeneempi maailman matkaaja Ahti Auno kommentoikin Facebookissa tuota. Hän on reissanut myös näillä main ennen isoa Alaskasta Argentiinaan-fillarireissuaan ja kertoi, että sepeli imetetään bitumilla, jotta kivet pysyvät paikoillaan. Tien reuna varsinkin on melkein pelkkää sepeliä. No onneksi tänään ei oikeastaan ollut tien reunaa tai se oli vain vajaa puoli metriä. Siltikin hirvitti aluksi renkaiden puolesta, kunnes siihen tottui. Alamäet olivat kuitenkin aika täristystä. Tänään myötätuulessa vauhti nousi jarruttelusta huolimatta hiukan yli kuuteenkymppiin. Kädet oli aika hellinä tärinän jälkeen. Onneksi ei ihan isoja pomppuja tullut vastaan tai osin ehdin niitä väistää.”

IMG_0075.JPG

Bussilippu Manisasta Bursaan

Manisassa tein taas uuden reittisuunnitelman. Päätin ajan säästämiseksi hypätä bussiin ja ajaa sillä noin vajaa 300 km Bursan kaupunkiin, mistä on enää lyhyt matka Istanbuliin. Toinen syy siihen oli, että halusin varata aikaa katsella Bulgariaa pyörän selästä ennen Suomeen lentoa. Mutta tuo bussicase ei ollutkaan niin helppo kuin olisi saattanut odottaa. Ote blogistani:  ”Jo illan kävelylenkillä hankin bussilipun Bursaan. Aamulla Arma-hotellissa nautin kiireettömän buffe-aamiaisen ja sen jälkeen kävin vielä kaupungilla jaloittelemassa. Sitten pakkasin tavarat pyörän selkään ja menin jo tuttua reilun kilometrin reittiä Manisan bussiterminaaliin. Mutta ei se bussiin pääsy niin helppoa ollutkaan! Kello lähestyi 11.10 bussin lähtöaikaa. Bussi tuli ja varmistin vielä, että se menee Bursaan. Panin Corratec-ratsuni itse auton ruumaan lepäämään ja olin menossa sisään bussiin tarjoten lippuni. Olikin väärän bussifirman lippu. Pyörä pois autosta. Kello oli jo 11:10 ja löysin yhden englantia puhuvan nuoren naisen, joka sanoi, että bussi on vaan myöhässä. Se tuli kymmenisen minuuttia oikean lähtöajan jälkeen. Nyt osasin verrata lipussa olevaa bussifirman nimeä bussin kylkeen. Oikein oli. Mutta ruuma oli niin täynnä tavaraa, ettei kuski kertakaikkiaan suostunut ottamaan pyörääni mukaan vaikka kuinka yritin selittää. Onneksi tieto oli kai kiirinyt lipunmyyntiin ja sieltä tuli sama englantia puhuva kaveri, jolta olin ostanut eilen lipun ja vielä varmistanut, että minulla on pyörä mukana. Hän pyysi minut sisään ja antoi 40 Turkin liiraa takaisin ja ohjasi toiselle luukulle, mistä ostin lipun toiseen Bursaan menevään bussiin. Bussi lähti 11:45 ja siihen nippa nappa saatiin Corratec-ratsu mahtumaan. Huh…meinasi hiki tulla!”

IMG_2202.JPG

Bursan pizza-takseja

Bursan miljoonakaupungissa olin yhden yön ja seuraavana päivänä ajoin Marmaran meren rannalle Yalovaan, mistä on lauttayhteys Istanbuliin. Yalovaan saapuessani yksi autokuski pysäytti minut. Blogiote:  ”Puolisen kilometriä ennen hotelliani pääkadulla sattui hauska tapahtuma. Auto pysähtyi eteeni ja kaveri veivasi ikkunan auki ja huuteli englanniksi Suomi-poika. En pysähtynyt vaan kommentoin jotain vauhdissa. Kaveri ei siitä luovuttanut vaan ajoi ohitseni ja parkkeerasi autonsa ja tuli ulos. Hän kertoi, että oli ollut kolme vuotta Suomessa töissä ja tunnisti pyörän lippuni. Siinä sitten juteltiin niitä näitä ja yksi poliisikin liittyi kiinnostuksesta seuraan. Kaveri kyseli matkastani ja poliisi peukutti. Kerroin, että olen Hämeenlinnasta, jonka tuo Suomessa työssä ollut hyvin tunnisti.”

IMG_2193.JPG

Matkalla Bursasta Yalovaan

2. Aasiasta takaisin Euroopan puolelle

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_0650.JPG

Istanbulin näkymää pikalautan rantautuessa satamaan

Vuorossa oli tämän fillarireissun toinen lauttamatka. Viimeksi ylitin Dardanellien-salmen Euroopasta Aasian mantereelle lännessä Eceabatista Canakkeleen ja nyt oli vuorossa vajaan tunnin pikalauttamatka Bosborin-salmen yli Yalovasta Istanbulin jättikaupunkiin. Istanbulin parinkymmenen miljoona asukkaan muurahaiskeko olikin aikamoinen kokemus, vaikken siellä pitkään viipynytkään. Ajoin nelisenkymmentä kilometriä kaupungin hektisessä liikenteessä, kuten blogissani kirjoitan: ”Oli hurja kokemus vetää Helsinkiin verraten Kehätie-ykköstä liki toiset kaksikymmentä kilometriä. Tosin mittasuhteet olivat aivan erilaiset! Kaksitoista kaistaa täynnä autoja. Keskialueella oli varattu kaksi kaistaa busseille, kaista kumpaankin suuntaan, mutta sitten oli molemmin puolin viisi kaistaa täynnä henkilöautoja ja raskasta liikennettä ym. Ambulansseja ulvoi ohi vähän väliä ja paikallinen ajotyyli on varovasti sanottuna aika vauhdikasta. Lisäksi tie meni Ataturk-päälentokentän läheltä, minkä takia ylitse ulvoi vielä lentoliikenne. Tärkeintä oli pitää linjansa ja paikkansa liikenteessä. Noita lentsikoita ei sentään tarvinnut varoa;) Eikä tiellä mitään reunakaistaa ollut, koska sitä tuskin oli suunniteltu kevyelle liikenteelle. En nähnyt koko päivänä yhtään toista fillaristia, moottoripyöriä toki meni ohi. Jos tuossa liikenteessä alkaa aristelemaan, voi heti luopua hommasta. Pahimpia paikkoja olivat vähän väliä tulevat ulosmenot ja vastaavasti sisääntulot, jolloin autoja vyöryi ohi vasemmalta ja oikealta. Moni jätti viime tippaan ulosmenon ja se tarkoitti sitä, että koukkasivat sitten aika täpärästi nenän edestä ulos oikealle. Loppujen lopuksi tuosta peilistänikään ollut mitään hyötyä näin kovassa liikenteessä. Piti vaan luottaa siihen, että itse ajat suoraan oikeaa kaistan reunaa ja ettei kukaan aja päälle! Kuvatkin jäivät ottamatta hullunmyllyssä;)”

IMG_0651.JPG

Tässä liikenne vielä rauhallista heti lauttasataman jälkeen

Olin yhden yön Istanbulin esikaupunkialueen hotellissa. Ote blogistani:    ”Majapaikkani löytäminen oli aika episodi. Edellisessä hotellissa oli aivan surkea internet-yhteys. Sain juuri ja juuri varattua Booking.comin kautta hotellin ja katsottua reittiä. Mutta aamulla, kun piti ottaa tiedot ylös, netti pätki taas. Minulla oli hotellin nimi ja epämääräinen osoite, muttei puhelinnumeroakaan. Onneksi painoin mieleeni kaupunginosan Baylikduzu, jonka mukaan annoin pikkuGeelle ohjeet ja lopussa ”moottoritieltä” poisajoa helpotti myös tuon kaupunginosan ulosajokyltit. Mutta isossa Istanbulissa kaupunginosat ovat isoja. Kun tulin otaksemalleni alueelle kävin monelta huoltoasemalta kysymässä neuvoa. Neuvoja täällä saa, mutta ei niistä monesti ole mitään hyötyä. Olin jo aika kuumana, kunnes yhdellä asemalla siististi pukeutunut nuorimies otti asian selvittääkseen. Hän teki varmaan puoli tuntia hommaa asian eteen. Minulla oli vain tuo hotelin nimi ja epämääräinen osoite. Oman puhelimensa kautta hän selvitti hotellia montaa reittiä. Lopulta hän antoi oman nettiyhteytensä minun Iphone-tukiasemaksi, jolloin sain sähköpostivarauksen auki. Selvisi, että Booking.com– hotellini nimi The White Points Suites & Studios Tuyap olikin markkinointifirman nimi ja hotellin nimi oli aivan jotain muuta. Episodi jatkui kannaltani suotuisasti ja upean ystävällinen mies hyppäsi autoonsa ja pyysi minua seuraamaan häntä pyörällä. Ajoimme taas tuossa hurjassa D100-tien liikenteessä noin pari kilometriä. Kaveri jäi aina välillä odottamaan, kunnes kääntyi sivutielle Tuyapin suuntaan ja lopulta pysähtyi ja näytti minulle ison kompleksin. Tuolla se on! Kiitoksistani ei meinannut tulla loppua, mutta hän vaan totesi itse rakastavansa myös matkustamista ja sanoi, että on hieno auttaa matkamiestä. Mitenhän olisin muuten selvinnyt oikeaan paikkaan?”

IMG_2219.JPG

Istanbul on valtavan suuri kaupunki

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2224.JPG

Pääsihän sitä pois Konstanttinopolin muurahaispesästä

Matka jatkui Istanbulista eteenpäin. Olin helpottunut, kun pääsin Istanbulin hullunmyllystä eroon. Istanbulista ajelin satakunta kilometriä luoteeseen Sarayn kaupunkiin. Ote blogista: ”Hotelliini Elit Hotel Saray saavuin jo puoli viideltä iltapäivällä. Vaatimaton hotelli, mutta kelpaa Fillarantille oikein hyvin (20 euroa yö aamiaisen kanssa). Ehkä tuo nettiyhteyden tunnussana ”elit1956″ viittaa oikeaan ajanjaksoon. Jotenkin puitteet ovat viisi- tai kuusikymmenluvulta. Palautusjuomat hankin jo ennen majoittumista ja samalla ajelin muutaman kilometrin ylimääräistä sightseeing-ajoa ja katselin nurkkia. Eipä kannata lähteä edes iltalenkille, sen verran ”nuutuneen” näköinen tämä noin 50 000 asukkaan Saroy on. Meninkin alas hotellin ravintolaan, missä kaksi ”mieskokkia” tekivät minulle ”illallisen”. Ottivat jääkaapista valmiita kaupan lihapullia. Toivat esin rapeaa lämmintä leipää ja ihan kunnon salaatin ennen noiden lihapullien lämmitystä. Maistui toki ihan hyvältä nälkäiselle kulkijalle parin Efes-oluen kera.”

IMG_2225.JPG

Paikallisia lihapullia syömässä

Sitten olikin aika jättää hyvästit Turkille (Güle güle Türkiye!). 

IMG_2231.JPG

Viimeinen yöpymispaikka Turkissa oli Kirklareli

Ote blogistani: ”Näkemiin Turkki! Olen nyt Kirklarelissa vajaa viisikymmentä kilometriä Turkin ja Bulgarian rajalta. Tänään ajelin hiukan vajaan 80 kilometrin matkan tänne Saraysta. Rajan läheisyys oli aistittavissa mm. monista sotilastukikohdista. Muistini mukaan Turkki kuuluu Natoon. Aika monta sotilastukikohtaa on tullut Turkissa ohitettua reissun aikana. Oli mielenkiintoista seurata tänään yhtä isoa panssaritukikohtaa, missä sotilaat juuri käynnistivät järeitä panssareitaan harjoituskentällä. Turkilla on vahva ja arvostettu armeija. Se on näkynyt monena päivänä fillarireitin varrella. Piikkilangalla aidattuja alueita, joissa on vartiotornit ja kuvauskielto. On tehnyt muutama kerta mieli ottaa kuvakin, mutta olen malttanut mieleni;)”

IMG_2227.JPG

Rauhallista maaseutua Turkin rajaseudulla

Ennen Turkista lähtöä pidin vapaapäivän Kirklarelissa. Tulipa välipäivän kunniaksi tehtyä useamman kymmenen kilometrin kaupungin ympäristöön tutustumislenkki. Ote matkablogista: ”Pysähdyin yhteen hedelmämyyntipisteeseen, minkä vieressä oli pieni kulmakuppila. Ostin välipalaksi aikamoisen tertun viinirypäleitä liiralla naposteltavaksi. Eikä aikakaan, kun viereisestä pöydästä kaksi vanhempaa miestä vinkkasivat istumaan heidän pöytäänsä. No siitähän syntyi juttua. Toinen miehistä oli ollut yli kolmekymmentä vuotta Saksassa siirtötyöläisenä Nurnburgin seudulla. Yritin vaihtaa kielimoodia saksaksi. Kerroin reissustani ja mies kyseli lisää. Oli ihan kiva kohtaaminen. Lopuksi tämä reilu seitsemänkymppinen toivotteli Gute Reise ja minä vastaavasti Alles Gut! Reilu kymmenen kilometriä aiemmin ostin maalaispaikasta ison pullon Pepsiä, jolla täytin pyöräpulloni. Siellä oli vastaava homma. Tosin nyt pieni miesporukka ei osannut kieliä, mutta juttuun tultiin, kun luettelin ne maat, missä reissuni oli käynyt… Budapest & Hungary, Romanien, Serbien, Makedonia, Bulgaria, Greek, Turkey… to Ismir, Bursa, Istanbul and now here… tomorow to Bulgaria again!”

IMG_2237.JPG

Kulmakuppilan kiireetöntä elämän menoa

3. Bulgariassa reissun viimeinen viikko

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2240.JPG

Tältä näyttää ajomaisema Bulgarian puolella

Vielä oli viikko aikaa ”naatiskella”. Отново, в България! (Jälleen Bulgariassa)  Jätin Etelä-Bulgarian vuoriston taakseni tasan kaksi viikkoa sitten siirtyessäni Kreikan kautta Turkkiin. Nyt ympyrä sulkeutui, kun ylitin Turkin ja Bulgarian välisen rajan vuorten yli. Raja-asema sijaitsi noin 700 metrin korkeudessa hikisen nousun jälkeen. Laskeuduin alas Malko Tarnovaan, missä yövyin. Alastulo olikin aika haipakkaa. Ridewithgps-applikaationi rekisteröi reissun kovimman nopeuden 69 km tunnissa. Olen aika arka laskemaan, joten todennäköisesti olisi kovempaakin tullut. mikäli luonto vaan olisi antanut periksi.

IMG_0667.JPG

Syksy alkaa tulla esiin Bulgariassa

Maisemat ja ilmanala alkoivat jo muuttua syksyisemmiksi. Ote blogistani: ”Turkin ja Bulgarian raja-asema sijaitsee yli kuudensadan metrin korkeudessa. Ennen sitä oli hyvin kaunista maisemaa. Pikku hiljaa ylhäällä ruska alkoi saada voimaa, vaikka vielä oli hellelukemat. Rajaa lähestyessä myös puista oli tippunut paljon lehtiä ajoradalle, mitä kasoja piti väistellä. Liki koko tämänpäivän reitti oli sellaista ei kenenkään maata. Siellä täällä oli joku pieni kylä. Paimen hoiteli lehmiä tai lampaita ja oli hyvin rauhallinen tunnelma. Kummallakin raja-asemalla katsottiin passi ja Turkki löi leimankin siihen. Loput Turkin liirat ja muutama kymmenen euroa vaihdoin myös heti raja-aseman vaihtopisteessä Bulgarian levoiksi. Kurssi on muuten 1,92 levaa eli kahden levan iso-olut ravintolassa maksaa noin euron. Helppoa kuin heinänteko;)”

IMG_0668.JPG

Mukava oli ajella näissäkin maisemissa

Malko Tarnovasta matka jatkui Burgasin esikaupunkialueelle.  Ote blogistani: ”Persoonallisessa Boryana-perhehotellissa kirjoittelen tätä blogin loppua hyvän pasta-illallisen jälkeen.”

IMG_2253.JPG

Pasta on ravitsevaa fillaristin polttoainetta

”Jatkan vielä lyhyesti tuosta illallissessiosta. Menin alas hotellin ravintolaan. Ketään ei näkynyt. Koputtelin aikani ja sitten kiipesin kerroksen ylöspäin ja näin ihmisiä ikkunan takana. Koputin varovasti ja sieltä tuli noin kolmekymppinen pitkä tummatukkainen nuorimies. Kysyin onko syötävää ja hän ohjasi minut alakerran ravintolaan. Kaveri toi minulle ruokalistan ja suositteli paikallisia kalaruokia. En ollut oikein kalapäällä ja listasta tilasin pastaa, varmuudeksi kalleimman (noin kolme euroa). Pasta tai spaghetti on hyvää fillaristin perusmuonaa…niin oli tämäkin annos. Aivan loistavan makuinen ja runsas kana, sieni, ym. sekoitus:) Ruokajuomaksi halusin punaviiniä. Kaveri suositteli alueen (noin 60km täältä Chateau Karnobat) punaviiniä ja se oli nappivalinta. Merlot-rypälepohjainen puolen litran karahvi kustansi peräti 3,41 levaa (reilu 1,5 euroa).”

IMG_2244.JPG

Rauhallista tietä on mukava lasketella

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2251.JPG

Jo Mustanmeren rannalla Burgasissa…

Burgasista ajelin Mustan meren rantaa pohjoiseen. Syksy oli jo niin pitkällä, että suomalaistenkin tuntema Sunny Beach oli aika kuollut paikka. Siellä asustelin kuitenkin kaksi yötä ja katselin fillarin selästä myös ympäristöseutuja. 

IMG_0681.JPG

Tältä rouvalta ostin omenoita pariinkin otteeseen

Pieni ote blogista: ”Näitä hedelmäkojuja on täälläkin. Tuolta mukavalta mammalta ostin matkalla kolme komeaa omenaa. Yhden söin heti ja kaksi panin pyörälaukkuun. Ja hinta oli huimaava 1 leva (noin 50 senttiä) :)” Vapaapäivän lenkillä kävin myöhemmin tervehtimässä häntä.

IMG_0675.JPG

Matkalla Sunny Beachille pistäydyin Burgasin keskustassa

Ruoka Bulgariassa on erinomaista, paljon parempaa mielestäni kuin Turkissa. Sen totesin jo aiemmin seikkaillessani Etelä-Bulgarian vuorilla ja sama tahti jatkui täällä Mustan meren maisemissa. Tässä ote blogistani Sunny Beachilla: ”Jo aiemmin mainitsemastani iltalenkistä kerron hiukan. Kävelin noin kolmen kilometrin lenkin ja samalla kävin syömässä Iris-ravintolassa. Tilasin paikan Iris-spesiaalin, mikä piti sisällään kanaa rapeassa sianlihakuoressa, maistuvaa sienikastiketta ym. Olipa hyvä annos (11 levaa / noin 5,50 euroa). Samassa ravintolassa oli meneillään jotkut paikalliset juhlat ja menoa oli hauska seurata. Sitä tosin en ymmärrä, että tupakkalaki ei ole ulottunut tänne. Ruokaravintolassa vedettiin täyttä päätä sätkää ja juhlissa oli paljon myös lapsia;(

IMG_2079.JPG

Iris-ravintolan herkullinen Iris-annos

IMG_2081.JPG

Paikalliset juhlat menossa Iris -ravintolassa

Vielä oli aikaa tehdä sisämaan kierros ennen kotiin lähtöä. Ajoin reilun 200 kilometrin kolmen päivän reissun, mikä näkyy oheisessa kartassa.

IMG_2275.JPG

Karttaan olen merkinnyt kolmen päivän kierroksen

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2300.JPG

Näkymää fillarireitin varrelta Bulgarian sisämaan kierrokselta

Tiistaina pyöräilin kohti Varnaa Byalaan rauhalliseen paikkaan Mustanmeren rannalla . Keskiviikkona jatkoin sisämaahan ja yövyin pienessä mutta viehättävässä Asparuhovan kylässä aivan järven rannalla Dalgopolin kaupungin eteläpuolella.

IMG_2291.JPG

Asparuhovan majapaikkani järvinäkymää

Torstaina suuntasin Aytosin kaupungin kautta isoon Burgasiin. Pieni ote blogistani: ”Loppumatka Burgasiin oli aluksi aika puuduttavaa vastatuulta. Mutta sitten tuli alamäki, mikä helpotti kummasti. Burgashan on meren rannalla ja itse oli sitä ennen yli kahdensadan metrin korkeudessa. Ennen Burgasiin tuloa huomasin Byggmax-kompleksin. Poikkesin sinne katsomaan pyörän sidontateippiä sun muuta. Hortoilin pitkään hyllyjen välissä ja loppujen lopuksi löytyi iso rulla pakkausteippiä. Silmäni osuivat myös pakkausmuovirullaan, minkä kannoin kassalle. Eivät millään maanitteluista huolimatta myyneet sitä minulle, joten pelkän teippirullan kanssa jatkoin matkaa. Hostel Old House löytyi aika helposti ihan Burgasin ytimestä. Kävin yhdessä liikeessä kysymässä, koska PikkuG ei tunnistanut osoitetta. Kaveri katsoi osoitteen älypuhelimesta ja ruksasin sen omaan karttaani. Vajaa puoli kilometriä taaksepäin ja se oli siinä. Old House-Hostellin isäntää oli jo kehuttu aiemmin kommenteissa eikä turhaan. Aivan mahtava tyyppi! Kylläpä muuten kylmä Zagorka maistui hyvältä tämän päivän reissun jälkeen vaikka tarjoiltiinkin Ariana-lasista:)”

IMG_2299.JPG

Kylläpä maistui ajon jälkeen!

Viimeisen yön olin Burgasin lentokentän lähitaajamassa. Koska sinne oli matkaa vain muutama kymmenen kilometriä Burgasista ehdin vielä iltapäivällä ajamaan noin 50 km fillarilenkin ympäristöjä katsellen ”vähän niinkuin jäähyväisiksi”.

IMG_2031.JPG

Syksyn kauneutta fillarireitin varrelta

Lauantai 25.10. 2014 oli kotiinlähtöpäivä. Lauantaiaamuna satoi vettä ja päivän mittaan sää kehittyi aivan kamalaksi oikeastaan ensimmäistä kertaa reissuni noin puolentoista kuukauden aikana. Tässä ote lauantaiaamun blogistani: ”Norwegian-koneeni lähtee illalla myöhään. Tässä on vielä hyvin aikaa. Tarkoitus oli ajaa vielä joku iltapäivälenkki eilisen tapaan, mutta taitaapa jäädä. Ulkona nimittäin sataa vettä. On satanut aamusta lähtien ja muutenkin keli on kovin kalsea. Taitaa reissuni päättyminen ajoittua hyvin tuon säätilan kanssa. Liki koko matkan ajan olen nauttinut hyvistä keleistä. Muutama sadepäivä on ollut ja muutaman kerran olen joutunut puskemaan kovaan vastatuuleen. Suurimman osan matkasta olen ajanut lyhyellä ajoasulla, pääosin jopa hihattomalla paidalla ja turvaliivillä. Katselin äsken Burgasin sääennustetta ensi viikolle. Lämpötilat näyttävät tippuvan jo 12-15 asteeseen, joten on korkea aika lähteä pois.”

IMG_2314.JPG

Onneksi ei sentään tällä koneella tarvinnut lentää Suomeen;)

Matkareitti ja yöpymiset: Osa 2. http://ridewithgps.com/routes/6872820

IMG_2127.JPG

Fillarantti kiittää lukijoita ja toivoo, että reissukipinä on iskenyt!

Tämäkin reissu on nyt tehty! Toivottavasti uutta pukkaa… -:)

Ote viimeisestä matkapostauksestani: ”Lopuksi vielä kiitokset kaikille lukijoille ja tukijoille! On ollut hieno reissata ja samalla kertoa siitä. Uskon, että joku teistä on saattanut saada jonkun lisäkipinän omaan reissusuunnitelmaan. Fillarilla reissaaminen on antoisaa puuhaa eikä se niin vaikeaa ole kuin luulisi. Tärkeintä vaan on lähteä liikkeelle. Toki kannattaa valmistautua, mutta kynnys ei ole korkea. Aikaa ja vähän rahaakin tämä reissumuoto vaatii, mutta yllättävän pienellä budjetilla täällä maailmalla pärjää. Nytkin asun ihan kunnon hotellissa, jonka yön hinta on 16 euroa ja kaksi ja puoli euroa aamiaisesta lisää. Ei muuta kuin ensi kesän reissuja suunnittelemaan!”

IMG_2026.JPG

Uudet siniset ajatukset muhivat jo!

Mainokset
Kategoria(t): Bulgaria, matkapäiväkirja, matkareitti, Turkki, yleistietoa pyöräilystä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s